זמן‭ ‬הגבהה

ס‭.‬ לדעת‭ ‬מרן‭ ‬בעל‭ ‬השו‭"‬ע‭ – ‬מגביהים‭ ‬את‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭ ‬מיד‭ ‬כשמגיע‭ ‬אל‭ ‬התיבה‭, ‬ומראה‭ ‬הכתב‭ ‬לקהל‭. ‬לדעת‭ ‬הרמ‭"‬א‭ – ‬מגביהים‭ ‬אחרי‭ ‬הקריאה‭, ‬ויש‭ ‬אשכנזים‭ ‬שנוהגים‭ ‬כדעת‭ ‬השו‭"‬ע‭, ‬וכל‭ ‬קהילה‭ ‬תעשה‭ ‬כמנהגה‭.‬

הפניית‭ ‬הכתב

סא‭. ‬ מנהג‭ ‬הספרדים‭ – ‬להגביה‭ ‬את‭ ‬הספר‭ ‬כאשר‭ ‬הכתב‭ ‬כלפי‭ ‬הציבור‭ ‬וגב‭ ‬הספר‭ ‬אל‭ ‬המגביה‭. ‬מנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬להגביה‭ ‬כשהכתב‭ ‬כלפי‭ ‬המגביה‭ ‬וגבו‭ ‬אל‭ ‬הציבור‭.‬

פתיחה‭ ‬במקום‭ ‬קריאה

סב‭. ‬ לכתחילה‭ ‬יש‭ ‬להגביה‭ ‬את‭ ‬הספר‭ ‬כשהוא‭ ‬פתוח‭ ‬במקום‭ ‬בו‭ ‬עומדים‭ ‬לקרוא‭. ‬הגביהו‭ ‬והיה‭ ‬פתוח‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭ – ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להגביהו‭ ‬שוב‭.‬

הפניית‭ ‬הספר‭ ‬לכל‭ ‬המתפללים

סג‭. ‬ צריך‭ ‬המגביה‭ ‬לסובב‭ ‬דרך‭ ‬ימין‭ ‬את‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭ ‬סיבוב‭ ‬שלם‭, ‬כדי‭ ‬שכל‭ ‬הציבור‭ ‬יוכלו‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬הכתב‭ ‬בספר‭.‬

שיעור‭ ‬פתיחת‭ ‬הספר‭ ‬בהגבהה

סד‭. ‬ ראוי‭ ‬לפתוח‭ ‬את‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭ ‬כך‭ ‬שיראו‭ ‬שלוש‭ ‬עמודות‭ ‬מן‭ ‬הספר‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬לא‭ ‬טוב‭ ‬להזמין‭ ‬להגבהת‭ ‬הספר‭ ‬אדם‭ ‬חלש‭ ‬שאינו‭ ‬מצליח‭ ‬להגביה‭ ‬כדבעי‭ ‬ולהראות‭ ‬את‭ ‬הכתב‭ ‬באופן‭ ‬ברור‭ ‬לקהל‭.‬

אין‭ ‬שם‭ ‬אדם‭ ‬המסוגל‭ ‬להגביה

סה‭. ‬ לכתחילה‭ ‬יש‭ ‬להשתדל‭ ‬מאוד‭ ‬להגביה‭ ‬את‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭. ‬אמנם‭, ‬כאשר‭ ‬אין‭ ‬שם‭ ‬אדם‭ ‬שיכול‭ ‬להגביה‭ ‬ויש‭ ‬חשש‭ ‬שספר‭ ‬התורה‭ ‬יפול‭ ‬ח‭"‬ו‭, ‬וכן‭ ‬כאשר‭ ‬ידית‭ ‬הספר‭ ‬נשברה‭ ‬ואין‭ ‬אפשרות‭ ‬להגביה‭ ‬כדבעי‭ – ‬מוטב‭ ‬להימנע‭ ‬מהגבהת‭ ‬התורה‭.‬

פתיחת‭ ‬יתר

סו‭. ‬ אין‭ ‬לפתוח‭ ‬את‭ ‬הספר‭ ‬בשעת‭ ‬הגבהה‭ ‬באופן‭ ‬מוגזם‭ ‬כדי‭ ‬להראות‭ ‬את‭ ‬כוחו‭ ‬של‭ ‬המגביה‭, ‬ואין‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬קרדום‭ ‬לחפור‭ ‬בה‭. ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬נכון‭ ‬שהמגביה‭ ‬יפתח‭ ‬את‭ ‬הספר‭ ‬בנחת‭ ‬במידה‭ ‬סבירה‭.‬

אחיזת‭ ‬הספר

סז‭. ‬ אסור‭ ‬לאחוז‭ ‬את‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭ ‬ערום‭ ‬בשעת‭ ‬ההגבהה‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬כאשר‭ ‬מגביהים‭ ‬את‭ ‬הספר‭ ‬יש‭ ‬לאחוז‭ ‬בתיק‭ ‬הספר‭ [‬או‭ ‬בעץ‭ ‬חיים‭ ‬אם‭ ‬זה‭ ‬ספר‭ ‬המכוסה‭ ‬במפה‭] ‬אך‭ ‬בשום‭ ‬אופן‭ ‬אין‭ ‬לאחוז‭ ‬בקלף‭ ‬עצמו‭.‬

הגבהת‭ ‬כמה‭ ‬ספרים

סח‭. ‬ כאשר‭ ‬מוציאים‭ ‬יותר‭ ‬מספר‭ ‬תורה‭ ‬אחד‭, ‬נוהגים‭ ‬הספרדים‭ ‬להגביה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הספרים‭ ‬לפני‭ ‬תחילת‭ ‬הקריאה‭ ‬בראשון‭, ‬בזה‭ ‬אחר‭ ‬זה‭, ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬להגביה‭ ‬ספר‭ ‬אחד‭ ‬בלבד‭ ‬לפני‭ ‬הקריאה‭ ‬ואת‭ ‬הנותרים‭ ‬אינם‭ ‬מגביהים‭. ‬מנהג‭ ‬האשכנזים‭ ‬להגביה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הספרים‭ ‬ומגביהים‭ ‬כל‭ ‬ספר‭ ‬אחרי‭ ‬שסיימו‭ ‬לקרוא‭ ‬בו‭.‬

עמידה‭ ‬בשעת‭ ‬הגבהה

סט‭. ‬ צריכים‭ ‬כל‭ ‬הציבור‭ ‬הרואים‭ ‬את‭ ‬הגבהת‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭ ‬לעמוד‭ ‬בשעת‭ ‬ההגבהה‭, ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬הם‭ ‬ברשות‭ ‬אחרת‭. ‬ולכן‭, ‬בין‭ ‬אם‭ ‬הגביהו‭ ‬על‭ ‬הבימה‭ ‬והציבור‭ ‬עומד‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬ובין‭ ‬אם‭ ‬הגביהו‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬והציבור‭ ‬עומד‭ ‬על‭ ‬הבמה‭, ‬וכן‭ ‬נשים‭ ‬הנמצאות‭ ‬בעזרת‭ ‬נשים‭ – ‬כל‭ ‬הרואים‭ ‬את‭ ‬הגבהת‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭ ‬צריכים‭ ‬לעמוד‭.‬

השתחוויה

ע‭.‬ צריכים‭ ‬כל‭ ‬הציבור‭ ‬להשתחוות‭ ‬כלפי‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭ ‬בשעת‭ ‬ההגבהה‭, ‬גברים‭ ‬נשים‭ ‬וטף‭.‬

מספר‭ ‬השתחוויות

עא‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬להשתחוות‭ ‬כלפי‭ ‬הספר‭ ‬בשבת‭ ‬שבע‭ ‬פעמים‭, ‬כמניין‭ ‬העולים‭ ‬לתורה‭. ‬ובשאר‭ ‬ימים‭ ‬משתחווים‭ ‬כמניין‭ ‬העולים‭ ‬באותם‭ ‬ימים‭ ‬ומנהג‭ ‬טוב‭ ‬הוא‭.‬

פסוקי‭ ‬השתחוויה

עב‭. ‬ בשעה‭ ‬שמשתחווים‭ ‬כלפי‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭ ‬אומרים‭ ‬פסוקים‭ ‬ודברי‭ ‬שבח‭ ‬על‭ ‬התורה‭: ‬מספר‭ ‬דברים‭, "‬וזאת‭ ‬התורה‭ ‬אשר‭ ‬שם‭ ‬משה‭" ‬וכו‭' ". ‬וכן‭ "‬תורה‭ ‬ציווה‭ ‬לנו‭ ‬משה‭" ‬וכו‭'. ‬מספר‭ ‬תהילים‭, "‬האל‭ ‬תמים‭ ‬דרכו‭" ‬וכו‭' ". ‬מספר‭ "‬משלי‭", "‬עץ‭ ‬חיים‭ ‬היא‭ ‬למחזיקים‭ ‬בה‭" ‬וכו‭'. ‬מספר‭ "‬תהילים‭ "‬שלום‭ ‬רב‭ ‬לאוהבי‭ ‬תורתך‭"‬‭ ‬וכו‭'. ‬וכן‭ "‬ה‭' ‬עוז‭ ‬לעמו‭ ‬יתן‭" ‬וכו‭'. ‬ומוסיפים‭: ‬אל‭ ‬שדי‭ ‬אמת‭, ‬משה‭ ‬אמת‭ ‬ותורתו‭ ‬אמת‭.‬

הבחנה‭ ‬באותיות

עג‭. ‬ טוב‭ ‬לעמוד‭ ‬קרוב‭ ‬לספר‭ ‬התורה‭ ‬בשעת‭ ‬ההגבהה‭ ‬כך‭ ‬שיוכל‭ ‬להבחין‭ ‬באותיות‭ ‬הספר‭, ‬משום‭ ‬שעל‭ ‬ידי‭ ‬הסתכלות‭ ‬באותיות‭ ‬הספר‭ ‬מקרוב‭ ‬נמשך‭ ‬אור‭ ‬גדול‭ ‬על‭ ‬האדם‭. ‬וטוב‭ ‬במיוחד‭ ‬להבחין‭ ‬בין‭ ‬אותיות‭ ‬הספר‭ ‬באות‭ ‬הראשונה‭ ‬של‭ ‬שמו‭.‬

המתפלל‭ ‬תפילת‭ ‬העמידה

עד‭. ‬ אדם‭ ‬שהיה‭ ‬תוך‭ ‬תפילת‭ ‬העמידה‭ ‬בשעה‭ ‬שהגביהו‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ – ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬להפסיק‭ ‬בדיבור‭, ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬ישתחווה‭ ‬כלפי‭ ‬הספר‭ ‬בשתיקה‭.‬

נשים‭ ‬בשעת‭ ‬הגבהה

עה‭. ‬ נשים‭ ‬מותרות‭ ‬להסתכל‭ ‬בספר‭ ‬התורה‭. ‬אמנם‭, ‬בשעה‭ ‬שהאשה‭ ‬נידה‭, ‬ודמים‭ ‬מצויים‭ ‬בה‭ – ‬אין‭ ‬זה‭ ‬מן‭ ‬הראוי‭ ‬שתסתכל‭ ‬בספר‭ ‬התורה‭, ‬ואין‭ ‬בזה‭ ‬משום‭ ‬איסור‭, ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬מנהג‭ ‬כבוד‭ ‬בספר‭ ‬התורהג‭.‬

דילוג לתוכן