הבטה‭ ‬בידיים

כ‭.‬ נוהגים‭ ‬להביט‭ ‬בכפות‭ ‬הידיים‭ ‬ובציפורנים‭ ‬בשעת‭ ‬ברכת‭ ‬הנר‭. ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬להסתכל‭ ‬על‭ ‬גב‭ ‬היד‭ ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬להסתכל‭ ‬על‭ ‬אצבעות‭ ‬היד‭. ‬והמנהג‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬הוא‭ ‬להסתכל‭ ‬תחילה‭ ‬בציפורניים‭ ‬ובכף‭ ‬היד‭ ‬ביחד‭ ‬כאשר‭ ‬האגודל‭ ‬מכופף‭ ‬פנימה‭ ‬ועליו‭ ‬מכופפות‭ ‬שאר‭ ‬ארבע‭ ‬האצבעות‭. ‬ובעוד‭ ‬האצבעות‭ ‬מכופפות‭ ‬באופן‭ ‬הנ‭"‬ל‭, ‬מפנים‭ ‬את‭ ‬גב‭ ‬היד‭ ‬אל‭ ‬הנר‭ ‬ואין‭ ‬אור‭ ‬הנר‭ ‬מאיר‭ ‬את‭ ‬כף‭ ‬היד‭. ‬ומיד‭ ‬אחרי‭ ‬הברכה‭ ‬פותחים‭ ‬את‭ ‬כף‭ ‬היד‭ ‬ומביטים‭ ‬באור‭ ‬הנר‭ ‬המאיר‭ ‬את‭ ‬כף‭ ‬היד‭.‬

יד‭ ‬ימין

כא‭. ‬ מביטים‭ ‬באצבעות‭ ‬יד‭ ‬ימין‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬בזמן‭ ‬ברכת‭ ‬האש‭ ‬צריך‭ ‬המבדיל‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬כוס‭ ‬ה‭"‬הבדלה‭" ‬ליד‭ ‬שמאל‭ ‬ולאחוז‭ ‬אותו‭ ‬ביד‭ ‬שמאל‭, ‬ובעת‭ ‬שאוחז‭ ‬את‭ ‬הכוס‭ ‬ביד‭ ‬שמאל‭ ‬יביט‭ ‬באצבעות‭ ‬יד‭ ‬ימין‭.‬

כוונה‭ ‬לא‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה

כב‭. ‬ השומע‭ ‬הבדלה‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬אך‭ ‬מתכוון‭ ‬להבדיל‭ ‬בביתו‭ – ‬יביט‭ ‬בנר‭ ‬ויכפוף‭ ‬אצבעותיו‭ ‬למרות‭ ‬שאינו‭ ‬מתכוון‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬שם‭, ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬ילמדו‭ ‬ממנו‭ ‬אחרים‭ ‬שאין‭ ‬לכפוף‭ ‬האצבעות‭.‬

פסוקים‭ ‬בזמן‭ ‬ההבטה

כג‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לומר‭ ‬פסוקי‭ ‬ברכה‭, ‬או‭ ‬אזכרות‭ ‬שונות‭ ‬בזמן‭ ‬שמביטים‭ ‬בציפורניים‭ ‬‮–‬‭ ‬ואין‭ ‬ראוי‭ ‬לעשות‭ ‬כן‭, ‬כי‭ ‬יש‭ ‬בזה‭ ‬חשש‭ ‬הפסק‭ ‬בהבדלה‭. ‬אמנם‭, ‬לא‭ ‬יעורר‭ ‬מחלוקת‭ ‬בעבור‭ ‬זה‭. ‬

טעמי‭ ‬המנהג

כד‭. ‬ מספר‭ ‬טעמים‭ ‬נאמרו‭ ‬למנהג‭ ‬להתבונן‭ ‬בידיים‭ ‬בשעת‭ ‬ברכת‭ ‬הנר‭:‬

  • התמעטות‭ ‬הציפורן‭ ‬‮–‬‭ ‬כתב‭ ‬המרדכי‭: ‬כדי‭ ‬לזכור‭ ‬שעד‭ ‬שחטא‭ ‬אדם‭ ‬הראשון‭ ‬היה‭ ‬בשרו‭ ‬מכוסה‭ ‬בציפורן‭ ‬מאירה‭, ‬ומשחטא‭ ‬התמעטה‭ ‬הציפורן‭ ‬עד‭ ‬למקומה‭ ‬בקצה‭ ‬היד‭ ‬ונשאר‭ ‬עור‭ ‬על‭ ‬בשרו‭, ‬ועל‭ ‬כך‭ ‬אמרה‭ ‬התורה‭: "‬וידעו‭ ‬כי‭ ‬ערומים‭ ‬הם‭".‬
  • סימן‭ ‬ברכה‭ ‬‮–‬‭ ‬רבינו‭ ‬האי‭ ‬כתב‭: ‬כדי‭ ‬להיזכר‭ ‬בכך‭ ‬שבשרטוט‭ ‬שבכף‭ ‬היד‭ ‬יש‭ ‬סימנים‭ ‬להתברך‭ ‬בהם‭. ‬ורבינו‭ ‬יונה‭ ‬כתב‭ ‬שבציפורנים‭ ‬יש‭ ‬סימן‭ ‬ברכה‭, ‬כיון‭ ‬שהן‭ ‬פרות‭ ‬ורבות‭ ‬לעולם‭.‬
  • הנאה‭ – ‬נהנים‭ ‬מאור‭ ‬הנר‭ ‬המאיר‭ ‬על‭ ‬כף‭ ‬היד‭, ‬כאשר‭ ‬בתחילה‭ ‬האצבעות‭ ‬מכופפות‭ ‬וכף‭ ‬היד‭ ‬חשוכה‭, ‬וכאשר‭ ‬מיישרים‭ ‬את‭ ‬האצבעות‭ ‬מאיר‭ ‬אור‭ ‬הנר‭ ‬על‭ ‬כף‭ ‬היד‭ ‬ונהנים‭ ‬בכך‭.‬
  • הבחנה‭ ‬‮–‬‭ ‬מסתכלים‭ ‬על‭ ‬מקום‭ ‬החיבור‭ ‬בין‭ ‬הציפורן‭ ‬לבשר‭, ‬כדי‭ ‬לשער‭ ‬אם‭ ‬ניתן‭ ‬להבחין‭ ‬בין‭ ‬הציפורן‭ ‬לבשר‭ ‬לאור‭ ‬הנר‭, ‬משום‭ ‬שהבחנה‭ ‬זו‭ ‬קרובה‭ ‬להבחנה‭ ‬בין‭ ‬מטבע‭ ‬למטבע‭ ‬שהוא‭ ‬הגדר‭ ‬של‭ "‬יאותו‭ ‬לאורו‭".‬
דילוג לתוכן