הבדלה בתשעת הימים
יד. בהבדלה במוצאי שבת בתשעת הימים שבין ראש חודש אב לט' באב, נהגו הספרדים שהמבדיל שותה בעצמו את יין ההבדלה, והאשכנזים נהגו לתת לקטן לשתות את היין, וכאשר אין שם קטן – שותה המבדיל בעצמו.
הבדלה במוצאי השבת
טו. נחלקו הדעות כיצד יש להבדיל במוצאי שבת שהוא ליל ט' באב. יש אומרים שיש להקדים את ההבדלה ולהבדיל בשבת על דעת לעשות מלאכה במוצאי שבת, ויש אומרים שאין להקדים את צאת השבת וכן אין להחיל אבלות בשבת. למעשה, אנו נוהגים לומר "אתה חוננתנו" בתפילת ערבית של מוצאי שבת. ולברך ברכת "בורא מאורי האש", ובמוצאי ט' באב שיהיה ביום ראשון יבדילו על הכוס ומברכים ברכת "בורא פרי הגפן" ו"המבדיל בין קודש לחול", ומזכירים שם ומלכות בשתיהן ואין מברכים ברכת ה"נר" (כיון שכבר בירכו במוצ"ש) ולא ברכת ה"בשמים" (כיון שהנשמה היתרה יצאה מאמש).
טז. מברכים על הנר אחרי קדיש "תתקבל". ואין מברכים על ה"בשמים" ולא על ה"יין".
"הבדלה" למותרים באכילה
יז. חולה, מעוברת, מניקה או זקן שמותר להם לאכול בט' באב – אסורים באכילה בלי הבדלה, ולכן יעשו הבדלה ואחר כך יאכלו.
מתי יבדיל
יח. מי שמותר לו לאכול בט' באב – לא יבדיל כהרגלו במוצאי-שבת אם עדיין אינו זקוק לאכילה, אלא ימתין עד שצריך לאכול ואז יבדיל.
במבדיל במוצאי שבת
יט. מי שמותר לו לאכול בט' באב וצריך לאכול במוצאי שבת, והבדיל בלילה במוצאי שבת ועדיין לא בירך על הנר – מברך על הכוס שלוש ברכות: א. "בורא פרי הגפן". ב. בורא מאורי האש". ג. "המבדיל בין קודש לחול", ואינו מברך על ה"בשמים" [מיהו אם מבדיל אחר שבירך על הנר – יברך שתי ברכות בלבד – "הגפן" ו"המבדיל"].
במבדיל ביום ראשון
כ. אם החולה או הזקן צריכים לאכול ביום ראשון ומבדיל ביום ראשון – מברך שתי ברכות בלבד – "הגפן" ו"המבדיל", ובמוצאי שבת יברכו על הנר.
"הבדלה" על יין
כא. טוב ביותר שהמבדיל בט' באב יסחט ענבים ויבדיל על המשקה היוצא מהם או על בירה. אינו יכול לסחוט ענבים ואין לו בירה – יבדיל על מיץ ענבים מוכן שברכתו "בורא פרי הגפן". אין לו מיץ ענבים מוכן – יבדיל בלית ברירה על יין.
כמות השתיה בהבדלה
כב. כשמבדיל על יין – לא ישתה ממנו אלא מעט ויתן לילד קטן שלא צם לשתות רוב רביעית. אם הוא צריך לשתות יין לרפואתו – מותר.
חולה שמבדיל – להוציא אחרים
כג. חולה המבדיל במוצ"ש – יכול להוציא אחרים ידי חובת הבדלה אף שאינם אוכלים.
כד. גם נשים שנהגו בכל השנה לשמוע הבדלה ולא לעשות הבדלה לעצמם – אם הן צריכות לאכול בתשעה באב – יעשו הבדלה לעצמן אך ישתו רביעית.
שתיית "רביעית" למי שאינו מתענה
כה. גם החולה המבדיל בט' באב ישתדל לשתות מן הכוס שיעור "רביעית" ולא יסתפק ב"מלא לוגמיו", כדי שיוכל לברך ברכה אחרונה לכל הדעות ולא יכנס לספק ברכות.
פסוקי מוצאי שבת
כו. אין לומר בט' באב את הפסוקים שנוהגים לומר לפני ה"הבדלה", שהם פסוקים של שמחה, שאסור ללמוד בט' באב, משום שתורה משמחת את האדם.
הבדלה על היין
כז. במוצאי ט' באב שחל ביום ראשון מבדילים על היין לכל הדעות.
הבדלה על ידי אשה
כח. אשה שבעלה מתעכב ורוצה לאכול במוצאי הצום – יכולה להבדיל לעצמה ואינה צריכה לחכות לבעלה.
הבדלה לפני ערבית
כט. בעל שיודע שאשתו לא יודעת או חוששת להבדיל בעצמה – יחזור לביתו מיד אחרי תפילת "ערבית" במוצאי הצום כדי להבדיל לאשתו, משום "ואהבת לרעך כמוך", ויברך "ברכת הלבנה" מאוחר יותר, ויעשה כן אפילו אם בכך יצטרך לברך "ברכת הלבנה" ביחיד.