הבדלה במוצאי‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים

אכילה‭ ‬לפני‭ ‬הבדלה

לא‭. ‬ אסור‭ ‬לאכול‭ ‬במוצאי‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬לפני‭ ‬שמבדילים‭.‬

ברכת‭ ‬הבשמים

לב‭. ‬ מבדילים‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬בלי‭ ‬בשמים‭, ‬כי‭ ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להפיג‭ ‬צערה‭ ‬של‭ "‬נשמה‭ ‬יתירה‭" ‬שעוזבת‭ ‬במוצאי‭ ‬שבתות‭, ‬כיון‭ ‬שאין‭ ‬נשמה‭ ‬יתירה‭ ‬ביום‭ ‬כיפור‭ ‬מפני‭ ‬התענית‭. ‬ולכן‭ ‬אפילו‭ ‬במוצאי‭ ‬כיפור‭ ‬שחל‭ ‬בשבת‭ – ‬אין‭ ‬מברכים‭ ‬על‭ ‬הבשמים‭. ‬וכתב‭ ‬בעל‭ ‬הבא‭"‬ח‭ ‬שלאחר‭ ‬שסיים‭ ‬את‭ ‬ההבדלה‭ ‬יברך‭ ‬על‭ ‬בשמים‭, ‬לפני‭ ‬שמברך‭ ‬ברכה‭ ‬אחרונה‭ ‬על‭ ‬היין‭ ‬או‭ ‬לאחריו‭ (‬אבל‭ ‬לא‭ ‬לפני‭ ‬ברכת‭ ‬המבדיל‭ ‬שלא‭ ‬יהא‭ ‬הפסק‭).‬

ברכת‭ ‬הנר

לג‭. ‬ בכל‭ ‬מוצאי‭ ‬שבת‭ ‬אנו‭ ‬מברכים‭ ‬על‭ ‬האור‭, ‬משני‭ ‬טעמים‭: ‬א‭.‬‭ ‬שהאור‭ ‬נברא‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬כשאדם‭ ‬הראשון‭ ‬הקיש‭ ‬בשני‭ ‬אבנים‭ ‬והוצת‭ ‬מהם‭ ‬אש‭. ‬ב‭.‬‭ ‬שלא‭ ‬נהנינו‭ ‬מהאור‭ ‬במשך‭ ‬השבת‭, ‬ועכשיו‭ ‬שנהנים‭ ‬ממנו‭ ‬מברכים‭ ‬עליו‭ ‬כעין‭ ‬כל‭ ‬ברכות‭ ‬הנהנין‭. ‬ולכן‭ ‬מברכים‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬על‭ ‬אש‭ ‬שאנו‭ ‬מציתים‭ ‬מחדש‭,‬‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬גפרורים‭ ‬וכדו‭' ‬כעין‭ ‬מה‭ ‬שעשה‭ ‬אדם‭ ‬הראשון‭ ‬שהצית‭ ‬אש‭ ‬חדשה‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭. ‬ומכיון‭ ‬שבמוצאי‭ ‬כיפור‭ ‬לא‭ ‬שייך‭ ‬הטעם‭ ‬השני‭ – ‬מברכים‭ ‬רק‭ ‬על‭ ‬אור‭ ‬שדלק‭ ‬כל‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬ורק‭ ‬במוצאי‭ ‬כיפור‭ ‬נהנים‭ ‬ממנו‭. ‬ואם‭ ‬אין‭ ‬לו‭ – ‬יכול‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬נר‭.‬

מוצאי‭ ‬כיפור‭ ‬שחל‭ ‬במוצ‭"‬ש

לד‭. ‬ במוצאי‭ ‬כיפור‭ ‬שחל‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬שייכים‭ ‬שני‭ ‬הטעמים‭, ‬ואעפ‭"‬כ‭ ‬צריך‭ ‬נר‭ ‬שדלק‭ ‬כל‭ ‬השבת‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭.‬

נר‭ ‬שהודלק‭ ‬מנר‭ ‬ששבת

לה‭. ‬ אפשר‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬אש‭ ‬שהודלקה‭ ‬מנר‭ ‬שדלק‭ ‬כל‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭.‬

לו‭. ‬ כשאין‭ ‬אש‭ ‬שדלקה‭ ‬כל‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭, ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬מוצא‭ ‬אש‭ ‬כזו‭ ‬אצל‭ ‬השכנים‭ – ‬מדליקים‭ ‬אש‭ ‬בגפרור‭ ‬ומאש‭ ‬זו‭ ‬מדליקים‭ ‬נר‭ ‬ועליו‭ ‬מברכים‭.‬

לז‭. ‬ בדין‭ ‬הבדלה‭ ‬לאשה‭ – ‬ראה‭ ‬סעי‭' ‬כ‭"‬ד‭-‬כ‭"‬ח‭ ‬וה‭"‬ה‭ ‬למוצאי‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭.‬

דילוג לתוכן