הבדלה בתפילה ועל הכוס
ה. בליל יו"ט שחל במוצ"ש אומר קידוש והבדלה הן בתפילה והן על הכוס. וכשם שבכל מוצאי שבת מבדיל בתפלה 'אתה חוננתנו' כדי להתיר עשיית מלאכה ו"הבדלה" על הכוס כדי להתיר אכילה, כך בערב החג אומר "ותודיענו" בתפילה כדי להתיר מלאכה המותרת ביו"ט וקידוש והבדלה על הכוס כדי להתיר אכילה.
סדר "קידוש" ו"הבדלה"
ו. ליל יו"ט שחל במוצ"ש אומרים ב"קידוש" ו"הבדלה" על הכוס חמש ברכות, וזה סדרן: א – ברכת "הגפן". ב – ברכת "מקדש ישראל". ג – ברכת "בורא מאורי האש". ד – ברכת "המבדיל בין קודש לקודש". ה – ברכת "שהחיינו" [וסימנך: יקנה"ז – י'ין, ק'ידוש, נ'ר, ה'בדלה, ז'מן].
קידוש מתוך ספר
ז. בליל יו"ט שחל במוצאי שבת – צריך להקפיד לקדש מתוך המחזור, כדי לא לשכוח את ברכות ה"הבדלה".
שכח להבדיל בקידוש
ח. מי שקידש ושכח לומר ברכות ההבדלה בנוסח הקידוש בליל יו"ט שחל במוצאי שבת ונזכר תוך כדי הסעודה, ינהג כך: אם רגיל לשתות יין בסעודה – יקח בידו כוס יין ויברך שתי ברכות: א – בורא מאורי האש. ב – המבדיל בין קודש לקודש. אם אינו רגיל לשתות יין בסעודה – יקח בידו כוס יין ויברך שלוש ברכות: א – בורא פרי הגפן. ב – בורא מאורי האש. ג – המבדיל בין קודש לקודש.
שכח הבדלה
ט. מי שקידש ושכח לומר את ברכות ההבדלה בנוסח הקידוש ונזכר אחרי שכבר סיים סעודתו או שכבר ברך ברכת המזון – יקח בידו כוס יין ויברך שלוש ברכות: א – בורא פרי הגפן. ב – בורא מאורי האש .ג – המבדיל בין קודש לקודש.