ברכה בפני עצמה
כה. ברכת הנר אינה חלק מסדר ההבדלה אלא ברכתה נתקנה על תחילת בריאת האש, אך חכמים סידרו לברכה על הכוס עם שאר ברכות ההבדלה. ומכל מקום, אין ברכת הנר מעכבת את שאר ברכות ההבדלה ואינה כפופה להבדלה, כפי שיתבאר לקמן.
אין לו נר
כו. המבדיל במוצאי שבת ואין לו נר להבדלה – יבדיל בלי נר ויברך "בורא פרי הגפן", "בשמים" וברכת "המבדיל".
הבדיל בלי נר
כז. המבדיל בלי נר, והגיע לידו נר לברכה מאוחר יותר – יברך על הנר כשיגיע לידו, למרות שסיים את ההבדלה.
ברכת הנר בזמן לימוד
כח. הבדיל בלי נר והגיע לידו נר לברכה מאוחר יותר וכבר התחיל בלימודו – יעצור את לימודו ויברך על הנר.
לימוד של רבים
כט. הבדילו בלי נר והתחילו ללמוד, ורבים מן הלומדים צריכים לברך ברכת הנר – יעצרו את הלימוד ויברך אחד לכולם, משום: "ברוב עם הדרת מלך". וכך יותר נכון לעשות מאשר שכל אחד יברך לעצמו.
לימוד של מעטים
ל. הבדילו בלי נר והתחילו בלימודם ורק מעטים צריכים לברכת הנר – לא יבטלו את לימוד הרוב כדי לברך ברכת הנר "ברוב עם", וכל אחד יברך לעצמו.
המבדיל להוציא אחרים
לא. אם הבדיל וחוזר ומבדיל כדי להוציא אחרים ידי חובה – לא יברך ברכת "הנר" שנית משום ספק ברכות להקל. ובמקרה כזה – יברכו השומעים לעצמם.
ברכה במוצאי שבת
לב. מברכים על הנר במוצאי שבת אך לא מאוחר יותר. ועל כן, אדם שהבדיל בלי נר או אפילו לא הבדיל כלל ולא ברך על הנר במוצאי שבת וחלף מוצאי שבת – אינו יכול לברך על הנר עוד.