דרך אמירת הוידוי

דרך אמירת הוידוי

יג. יאמר בעמידה – את הוידוי אומרים בעמידה, בין ביום רגיל ובין בשני וחמישי[1], אך לא יעמוד בקומה זקופה לגמרי אלא ישחה מעט קדימה כדי להכניע את לבבו[2]. ואם הוא זקן או חולה – יכול להתוודות כשהוא נשען או יושב[3].

יד. לא ישען – כשאומר וידוי לא ישען על שום דבר שאם יינטל אותו דבר יפול[4].

טו. אמריתו בלב נשבר – כשאומר את הוידוי יאמר אותו בנחת ובלב נשבר ונדכה, ויחשוב וידע לפני מי הוא מתוודה. ויזהר שלא יאמר אותו במהירות ובלי כוונה, כי מוסיף בזה חטא על פשע[5].

טז. הכאה באגרוף – צריך להכות בנחת באגרוף יד ימינו על לבו כשאומר כל תיבה ממילות הוידוי (דהיינו החטאים המנויים עפ"י אותיות הא' ב' ואותיות מנצפ"ך), ויכה בצד שמאל כארבע אצבעות מתחת לדד. הטעם להכאה זו עפ"י הפשט הוא שהלב הוא הגורם לעוונות, שנאמר[6]: "פן יפתה לבבכם", ויש טעם נוסף לדבר לפי הסוד[7].

[1] שו"ע סי' תר"ז סעי' ג'.
[2] מג"א סי' תר"ז ס"ק ד'. כה"ח שם ס"ק כ"ד ובסי' קל"א ס"ק י"ב.
[3] כה"ח סי' קל"א ס"ק י'. בא"ח פרשת כי תשא סעי' ז'.
[4] בא"ח פרשת כי תשא סעי' ז'.
[5] כה"ח סי' קל"א ס"ק טו"ב.
[6] דברים י"א, ט"ז.
[7] בא"ח פרשת כי תשא סעי' ג' עפ"י שער הכוונות. כה"ח סי' קל"א ס"ק ה'.
דילוג לתוכן