דיני‭ ‬אבלות‭ ‬הנוהגים‭ ‬בשבת

אבלות‭ ‬בצנעה‭ ‬בשבת

כג‭. ‬ בשבת‭ ‬שתוך‭ ‬השבעה‭ ‬נוהגים‭ ‬איסור‭ ‬ברחיצה‭, ‬בסיכה‭, ‬בתלמוד‭ ‬תורה‭ ‬ובקיום‭ ‬יחסי‭ ‬אישות‭ ‬שהם‭ ‬נעשים‭ ‬בצנעה‭. ‬אמנם‭, ‬שאר‭ ‬איסורי‭ ‬אבלות‭ ‬שבפרהסיה‭, ‬כגון‭: ‬ישיבה‭ ‬על‭ ‬כסא‭ ‬רגיל‭, ‬נעילת‭ ‬נעלי‭ ‬עור‭ ‬וכו‭' – ‬אינם‭ ‬נוהגים‭ ‬בשבת‭.‬

לבישת‭ ‬בגד‭ ‬נקי‭ ‬ומכובס

כד‭. ‬ בשבת‭ ‬לובש‭ ‬האבל‭ ‬בגדי‭ ‬שבת‭ [‬מיהו‭ ‬את‭ ‬בגדיו‭ ‬הפנימיים‭ ‬לא‭ ‬יחליף‭ ‬אלא‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬הם‭ ‬מלוכלכים‭ ‬מאוד‭]. ‬אמנם‭, ‬אם‭ ‬בגד‭ ‬השבת‭ ‬לבן‭ ‬ומכובס‭ ‬או‭ ‬מגוהץ‭ – ‬ילבש‭ ‬אדם‭ ‬אחר‭ ‬את‭ ‬בגדו‭ ‬שעה‭ ‬קלה‭ ‬ואחר‭ ‬כך‭ ‬ילבשו‭ ‬האבל‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬בגד‭ ‬בצבע‭ ‬אחר‭ – ‬מותר‭ ‬לאבל‭ ‬ללבשו‭.‬

אמירת‭ "‬שבת‭ ‬שלום‭"‬

כה‭. ‬ מותר‭ ‬לאבל‭ ‬להקדים‭ ‬ולברך‭ ‬אחרים‭ ‬בברכת‭ "‬שבת‭ ‬שלום‭", ‬וכמו‭ ‬כן‭ ‬להחזיר‭ ‬שלום‭ ‬למי‭ ‬שפונה‭ ‬אליו‭, ‬משום‭ ‬שאין‭ ‬אבלות‭ ‬בפרהסיה‭ ‬בשבת‭, ‬ולכן‭ ‬אין‭ ‬האבל‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬מבית‭ ‬הכנסת‭ ‬לפני‭ ‬סיום‭ ‬התפילה‭ ‬מחשש‭ ‬שהמתפללים‭ ‬יברכו‭ ‬אותו‭ ‬ב‭"‬שבת‭ ‬שלום‭".‬

אחרים‭ ‬באמירת‭ "‬שבת‭ ‬שלום‭"‬

כו‭. ‬ מותר‭ ‬ואפילו‭ ‬רצוי‭ ‬לאחרים‭ ‬לאחל‭ "‬שבת‭ ‬שלום‭" ‬לאבלים‭, ‬ואדרבא‭ ‬יש‭ ‬בכך‭ ‬חשיבות‭ ‬מיוחדת‭, ‬משום‭ ‬שחשוב‭ ‬לקרב‭ ‬את‭ ‬האבל‭ ‬גם‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭.‬

תפילה‭ ‬בביהכ‭"‬נ‭ ‬בשבת

כז‭.‬ מותר‭ ‬לאבל‭ ‬לצאת‭ ‬מביתו‭ ‬בשבת‭ ‬וללכת‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭ ‬לתפילות‭ ‬השבת‭. ‬אמנם‭ ‬יש‭ ‬שנהגו‭ ‬להתפלל‭ ‬מנחה‭ ‬וערבית‭ ‬בבית‭ ‬האבל‭, ‬ולא‭ ‬מחסרים‭ ‬כלום‭ ‬מהתפילה‭, ‬רק‭ ‬לא‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬משניות‭ "‬במה‭ ‬מדליקין‭", ‬רק‭ "‬אמר‭ ‬ר‭' ‬אלעזר‭" ‬וכו‭' ‬וקדיש‭ "‬על‭ ‬ישראל‭".‬

כח‭. ‬ גם‭ ‬אם‭ ‬מתפללים‭ ‬בבית‭ ‬האבל‭ ‬אומרים‭ ‬שם‭ ‬ברכת‭ "‬מעין‭ ‬שבע‭".‬

שינוי‭ ‬מקום‭ ‬בביהכ‭"‬נ

כט‭.‬ למנהג‭ ‬הספרדים‭ – ‬אבלים‭ ‬המתפללים‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בשבת‭ ‬אינם‭ ‬משנים‭ ‬את‭ ‬מקומם‭. ‬למנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬אבלים‭ ‬משנים‭ ‬את‭ ‬מקומם‭ ‬המכובד‭ [‬ביום‭ ‬חול‭ ‬וגם‭] ‬בשבתמה‭ ‬שתוך‭ ‬שבעה‭.‬

ל‭.‬ אם‭ ‬יש‭ ‬קידוש‭ ‬בר‭ ‬מצוה‭, ‬ברית‭ ‬מילה‭ – ‬מותר‭ ‬לאבל‭ ‬להשתתף‭ ‬בשבת‭ ‬כי‭ ‬אין‭ ‬אבלות‭ ‬בפרהסיא‭.‬

לא‭. ‬ נהגו‭ ‬בכמה‭ ‬בתי‭ ‬כנסיות‭ – ‬אחר‭ ‬תפילת‭ ‬מוסף‭ ‬לבוא‭ ‬לבית‭ ‬האבלים‭ ‬ולומדים‭ ‬אידרא‭ ‬או‭ ‬דורשים‭ ‬בד‭"‬ת‭ ‬או‭ ‬ללמוד‭ ‬תהילים‭ ‬ואומרים‭ ‬קדיש‭, ‬ואומרים‭ ‬לו‭: "‬שבת‭ ‬היא‭ ‬מלנחם‭ ‬ונחמה‭ ‬קרובה‭ ‬לבוא‭", ‬וכיום‭ ‬נוהגים‭ ‬לעשות‭ ‬קידוש‭. ‬כך‭ ‬נהגו‭, ‬כך‭ ‬צריכים‭ ‬לנהוג‭.‬

זמירות‭ ‬שבת

לב‭. ‬ חובה‭ ‬על‭ ‬האבלים‭ ‬לנהוג‭ ‬כמנהגם‭ ‬בכל‭ ‬שבתות‭ ‬השנה‭ ‬ולשיר‭ "‬שלום‭ ‬עליכם‭" ‬ושאר‭ ‬זמירות‭ ‬שבת‭, ‬בין‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬אחרים‭ ‬עמהם‭ ‬ובין‭ ‬אם‭ ‬אין‭ ‬אחרים‭ ‬עמהם‭.‬

ברכת‭ ‬הבנים

לג‭. ‬ האבל‭ ‬מברך‭ ‬את‭ ‬הבנים‭ ‬כמו‭ ‬בכל‭ ‬שבת‭.‬

עונג‭ ‬שבת

לד‭. ‬ חובה‭ ‬על‭ ‬האבלים‭ ‬לאכול‭ ‬בשר‭ ‬בשבת‭ ‬ולשתות‭ ‬יין‭ ‬ולענג‭ ‬את‭ ‬השבת‭.‬

לה‭. ‬ מותר‭ ‬לקיים‭ ‬עונג‭ ‬שבת‭ ‬עם‭ ‬תלמידים‭ ‬בבית‭ ‬בשנת‭ ‬האבלות‭.‬

ברכת‭ ‬המזון

לו‭. ‬ אם‭ ‬רק‭ ‬האבלים‭ ‬נמצאים‭ ‬בבית‭ ‬ואין‭ ‬אנשים‭ ‬זרים‭: ‬אם‭ ‬הם‭ ‬ספרדים‭ – ‬יכולים‭ ‬לברך‭ ‬בברכת‭ ‬המזון‭ ‬ברכת‭ ‬האבלים‭, ‬אבל‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬אחד‭ ‬זר‭ – ‬לא‭ ‬מברכים‭ ‬ברכת‭ ‬האבלים‭.‬

עלייה‭ ‬לתורה

לז‭. ‬ המנהג‭ ‬הוא‭ ‬שאבל‭ ‬אינו‭ ‬עולה‭ ‬לתורה‭ ‬בשבת‭ ‬שתוך‭ ‬שבעה‭. ‬אמנם‭, ‬אם‭ ‬קראו‭ ‬לו‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭ – ‬יעלה‭ ‬לתורה‭.‬

עליית‭ ‬כהן‭ ‬לתורה

לח‭. ‬ אבל‭ ‬שהוא‭ ‬כהן‭ ‬ומתפלל‭ ‬במקום‭ ‬שאין‭ ‬שם‭ ‬כהן‭ ‬אחר‭ – ‬יעלה‭ ‬לתורה‭, ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬יראה‭ ‬כאבלות‭ ‬בפרהסיה‭. ‬אמנם‭, ‬במקרה‭ ‬כזה‭, ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬שיצא‭ ‬מבית‭ ‬הכנסת‭ ‬לפני‭ ‬הוצאת‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭.‬

ברכת‭ ‬כהנים

לט‭. ‬ אבל‭ ‬נושא‭ ‬כפיו‭ – ‬אעפ‭"‬י‭ ‬שיש‭ ‬מי‭ ‬שנוהג‭ ‬שכהן‭ ‬אבל‭, ‬בשבעת‭ ‬ימי‭ ‬אבלותו‭, ‬יצא‭ ‬מבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בשעת‭ ‬ברכת‭ ‬כהנים‭, ‬אמנם‭ ‬מנהג‭ ‬ירושלים‭ ‬הוא‭ ‬שכהן‭ ‬אבל‭ ‬נושא‭ ‬את‭ ‬כפיו‭ ‬בין‭ ‬ביום‭ ‬חול‭ ‬ובין‭ ‬בשבת‭, ‬והנוהג‭ ‬כך‭ – ‬תבוא‭ ‬עליו‭ ‬ברכה‭. ‬אבל‭ ‬האשכנזים‭ ‬נהגו‭ ‬לעלות‭ ‬לישא‭ ‬כפיים‭ ‬רק‭ ‬בשבת‭.‬

מ‭. ‬ בית‭ ‬אבל‭ – ‬בבית‭ ‬אבל‭ ‬נושאים‭ ‬הכהנים‭ ‬את‭ ‬כפיהם‭ ‬כי‭ ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬מנהג‭ ‬ירושלים‭, ‬ואם‭ ‬יש‭ ‬שם‭ ‬כהנים‭ ‬אבלים‭ ‬שאינם‭ ‬רוצים‭ ‬לשאת‭ ‬כפיהם‭ – ‬יצאו‭ ‬לחדר‭ ‬אחר‭ ‬קודם‭ ‬ברכת‭ "‬רצה‭".‬

שמו‭"‬ת

מא‭.‬ למנהג‭ ‬בני‭ ‬אשכנז‭ – ‬מותר‭ ‬לאבל‭ ‬לקרוא‭ ‬שנים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭ ‬בשבת‭ ‬שתוך‭ ‬השבעה‭, ‬ולמנהגם‭ ‬יכול‭ ‬לקרוא‭ ‬גם‭ ‬פי‭' ‬רש‭"‬י‭.‬

למנהג‭ ‬בני‭ ‬ספרד‭ – ‬לא‭ ‬יקרא‭ ‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭, ‬וישלים‭ ‬את‭ ‬פרשיותיו‭ ‬לאחר‭ ‬גמר‭ ‬האבלות‭.‬

הבדלה‭ ‬במוצ‭"‬ש

מב‭. ‬ אין‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬פסוקי‭ ‬השמחה‭ ‬שלפני‭ ‬ההבדלה‭ ["‬הנה‭ ‬אל‭ ‬ישועתי‭ ‬אבטח‭" "‬ראשון‭ ‬לציון‭ ‬הנה‭ ‬הנם‭" ‬וכו‭']. ‬לפי‭ ‬מנהג‭ ‬הספרדים‭ – ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬ברכות‭ ‬ההבדלה‭ ‬כרגיל‭, ‬ולמנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬אין‭ ‬מברכים‭ ‬על‭ ‬הבשמים‭ [‬אמנם‭ ‬יש‭ ‬חלק‭ ‬מבני‭ ‬אשכנז‭ ‬שנהגו‭ ‬שהאבל‭ ‬מברך‭ ‬על‭ ‬הבשמים‭]. ‬אם‭ ‬חלק‭ ‬מהאבלים‭ ‬ספרדים‭ ‬וחלקם‭ ‬אשכנזים‭ – ‬יעשו‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬לפי‭ ‬מנהגו‭: ‬הספרדים‭ ‬יריחו‭ ‬הבשמים‭, ‬והאשכנזים‭ ‬לא‭ ‬יריחו‭. ‬ומ‭"‬מ‭ ‬עדיף‭ ‬שהאבלים‭ ‬ישמעו‭ ‬הבדלה‭ ‬מאחר‭.‬

אבלות‭ ‬במוצ‭"‬ש

מג‭. ‬ מיד‭ ‬בצאת‭ ‬השבת‭ ‬יתפלל‭ ‬ערבית‭ ‬ויבדיל‭, ‬ולאחר‭ ‬ההבדלה‭ ‬חוזרים‭ ‬לחול‭ ‬על‭ ‬האבל‭ ‬כל‭ ‬דיני‭ ‬אבלות‭. ‬וצריך‭ ‬לחלוץ‭ ‬את‭ ‬נעלי‭ ‬העור‭, ‬לפשוט‭ ‬את‭ ‬בגדי‭ ‬השבת‭ ‬וללבוש‭ ‬את‭ ‬הבגדים‭ ‬הקרועים‭.‬

דילוג לתוכן