דברים האסורים לפני מנחה

דברים האסורים לפני מנחה

ח. כשהגיע זמן מנחה גדולה (דהיינו חצי שעה זמנית לאחר חצות היום) אסור לאדם לאכול סעודה ואפילו ארוחה קטנה שרגיל בה יום יום עד שיתפלל, וק"ו סעודה גדולה כסעודת חופה, בר מצווה, ברית וכדו'. ויש אומרים שאסור לאכול חצי שעה קודם זמן מנחה גדולה. מכיון שקשה לעולם לעמוד בזה הקילו הפוסקים ואמרו שאסור לאכול ארוחה רק לפני מנחה קטנה, (דהיינו כשעתיים וחצי זמניות קודם השקיעה). כמו כן אם שָֹם האדם שומר שיזכיר לו להתפלל תפילת מנחה – מותר לו לאכול סעודה גדולה לפני מנחה קטנה. ולמרות כל זה טוב להיזהר שלא לאכול סעודה גדולה אפילו לפני מנחה גדולה[1].

ט. מוסדות לימוד וכדו' – במוסדות גדולים, בישיבות וכדו' שיש זמן קבוע לתפילה וזמן קבוע לסעודה – יכול לאכול בזמנים אלו ואפילו אם הסעודה היא בזמן תפילת המנחה[2].

י. אכילה פחות מכשיעור – מותר לאכול לפני תפילת מנחה פירות או פת פחות מכביצה וכדו' אעפ"י שכבר הגיע זמנה, כיון שאין חשש שדברים אלו יימשכו ויעכבו אותו מלהתפלל[3].

יא. יחיד בביתו – אסור ליחיד לאכול בביתו סעודה מזמן מנחה קטנה. ואם רעבונו גדול וקשה לו להתפלל כך – יאכל, ויבקש מחברו שיזכיר לו להתפלל. ואפילו אם הוא בטוח בעצמו שיזכור, יבקש מחברו להזכירו, כדי לקיים דברי חז"ל[4].

יב. מרחץ – אסור להיכנס למרחץ סמוך לזמן מנחה גדולה כיון שיכול להתעכב שם ולא יספיק להתפלל, ומי שנכנס לשם בזמן זה אין לו על מה לסמוך. אמנם בשעת הדחק יכול להיכנס למרחץ בתנאי שיבקש מחברו שיזכיר לו להתפלל. ובערב שבת אפשר להקל בכך[5].

יג. דין – אסור לדיין להתחיל לדון סמוך לזמן מנחה גדולה, ויש מי שמיקל בכך כיון שסומכים על השמש שיזכירם[6].

יד. הרמת קטן – צריך להיזהר שלא יקח תינוק על ברכיו סמוך לזמן תפילת מנחה, שמא יטנף עליו התינוק ולא יהיה לו בגד להחליף או שמא יבכה התינוק כשיניחו וירחם עליו וירימו ויעבור זמן התפילה. וגם אם יש לו בגד אחר יתכן שיעבור זמן עד שיחליף בגדיו, ויפסיד את הזמן של תפילת מנחה[7].

טו. תספורת – לפי הסוד אין להסתפר אחרי חצות היום גם אם התפלל כבר תפילת מנחה, אמנם לפי הפשט יכול להסתפר אם כבר התפלל מנחה, אך אם לא התפלל מנחה והגיע זמן מנחה גדולה – לא יסתפר כיון שחוששים שמא יישברו לספר המספריים או יתקלקל מכשיר אחר באמצע התספורת ועד שיתקנו יעבור זמן תפילת מנחה. ויש נוהגים להקל אם יש לספר כמה זוגות מספרים, ונהגו להקל במקרה כזה אפילו אם הגיע זמן מנחה קטנה[8].

טז. כל אותם דינים המנויים לעיל הם אבות, ומהם יש ללמוד לכל דבר שיעשה האדם שאם יכול להתעכב בו ולהפסיד את זמן תפילת מנחה – אסור לו לעשותו מזמן מנחה גדולה[9].

יז. תפילה מתוך הלכה פסוקה – גם מי שעוסק בלימוד – ישתדל שמעט קודם זמן תפילת מנחה לא יעסוק בפילפול אלא בהלכה פסוקה כדי שלא יתפלל כשליבו טרוד[10].

[1] שו"ע סי' רל"ב סעי' ב' וברמ"א שם. כה"ח שם ס"ק ל'. בא"ח פרשת ויקהל סעי' י"ג. ארץ חיים סי' רל"ב.
[2] אחרונים.
[3] שו"ע סי' רל"ב סעי' ג'.
[4] בא"ח פרשת ויקהל סעי' י"ג. ועיין עוד בדינים אלה ב"המאסף" (החדש) חוברת א' עמוד 69 באורך.
[5] בא"ח פרשת ויקהל סעי' י"ב. כה"ח סי' רל"ב ס"ק כ"ט.
[6] בא"ח פרשת ויקהל סעי' י"ב. ארץ חיים סי' רל"ב סעי' ב'.
[7] כה"ח סי' רל"ב ס"ק י"א.
[8] בא"ח פרשת ויקהל סעי' י"א. כה"ח סי' רל"ב ס"ק י"ד, ט"ו. המאסף" (החדש) חוברת א' עמוד 69. ובשו"ת מאמר מרדכי חלק רביעי כ"י .
[9] אחרונים.
[10] כה"ח סי' רל"ב ס"ק י"ז.
דילוג לתוכן