החייבים והפטורים

טו. אבל – אבל בתוך שבעת ימי אבלותו לא יקדש את הלבנה אלא אם יש חשש שיעבור זמנה, וגם אז ישתדל לקדשה לאחר ג' הימים הראשונים של האבלות[1].

טז. סומא – סומא, כיון שיש מחלוקת אם מברך – לא יברך כי ספק ברכות להקל. ולכן טוב שיעמוד ליד החזן המברך ויאמר לחזן שיכוון לפוטרו ויצא ידי חובה בשמיעה[2].

יז. נשים – נשים אינן מברכות ברכת הלבנה[3], אך טוב שכשיראו את הלבנה בפעם הראשונה מתחילת החודש יאמרו: "ברוך מחדש חודשים", ובשעה שהקהל מברכים ברכת הלבנה יעמדו גם הן ויאמרו: "ברוך מחדש חודשים. סימן טוב תהי לנו ולכל ישראל, סימן טוב תהי לנו ולכל ישראל, סימן טוב תהי לנו ולכל ישראל, אמן"[4].

יח. קטן – טוב לחנך קטן שהגיע לגיל חינוך לברך ברכת הלבנה[5].

[1] כה"ח סי' תכ"ו ס"ק כ"ה.
[2] בא"ח ש"ש פרשת ויקרא סעי' כ"ה.
[3] שו"ת רב פעלים ח"ד חלק או"ח סי' ל"ד בשאלה השישית.
[4] חוקי הנשים פרק מ"ג.
[5] משנ"ב סי' תכ"ו ס"ק א'.
דילוג לתוכן