שבע‭ ‬ברכות

ח‭. ‬ תקנו‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬שהעולה‭ ‬עליית‭ "‬מפטיר‭" ‬מברך‭ ‬שבע‭ ‬ברכות‭ [‬כנגד‭ ‬שבעה‭ ‬עולים‭ ‬שקראו‭ ‬בתורה‭ ‬לפניו‭]. ‬שתי‭ ‬ברכות‭ ‬מברך‭ ‬ה‭"‬מפטיר‭" ‬על‭ ‬הקריאה‭ ‬בתורה‭, ‬ברכה‭ ‬אחת‭ ‬לפני‭ ‬הקריאה‭ ‬בתורה‭ ‬וברכה‭ ‬אחת‭ ‬לאחריה‭. ‬חמש‭ ‬ברכות‭ ‬מברך‭ ‬ה‭"‬מפטיר‭" ‬על‭ ‬קריאת‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬ברכה‭ ‬אחת‭ ‬לפניה‭ ‬וארבע‭ ‬ברכות‭ ‬לאחריה‭.‬

פסוק‭ ‬לאחר‭ ‬ההפטרה

ט‭.‬‭ ‬ הספרדים‭ ‬נוהגים‭ ‬להוסיף‭ ‬אחרי‭ ‬קריאת‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬ולפני‭ ‬ארבע‭ ‬ברכות‭ ‬אחרונות‭ ‬את‭ ‬הפסוק‭ ‬בישעיה‭: "‬גואלנו‭ ‬ה‭' ‬צבאות‭ ‬שמו‭ ‬קדוש‭ ‬ישראל‭".‬

ברכה‭ ‬לפני‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭"‬

י‭.‬ מברכים‭ ‬ברכה‭ ‬אחת‭ ‬לפני‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬ובה‭ ‬פעמיים‭ ‬הנוסח‭ ‬‭"‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭'"‬‭, ‬פעם‭ ‬אחת‭ ‬בתחילתה‭ ‬ופעם‭ ‬אחת‭ ‬באמצעה‭, ‬כדלהלן‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭'… ‬אשר‭ ‬בחר‭ ‬בנביאים‭ ‬טובים‭ ‬ורצה‭ ‬בדבריהם‭ ‬הנאמרים‭ ‬באמת‭, ‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬הבוחר‭ ‬בתורה‭ ‬ובמשה‭ ‬עבדו‭ ‬ובישראל‭ ‬עמו‭ ‬ובנביאי‭ ‬האמת‭ ‬והצדק‭". ‬ולמרות‭ ‬שאומרים‭ ‬פעמיים‭ ‬את‭ ‬הנוסח‭ ‬‭"‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭'"‬‭, ‬אין‭ ‬אלו‭ ‬שתי‭ ‬ברכות‭ ‬אלא‭ ‬ברכה‭ ‬אחת‭.‬

הזכרת‭ ‬נוסח‭ ‬הברכה‭ ‬פעמיים

יא‭. ‬ טעם‭ ‬הזכרת‭ ‬נוסח‭ ‬הברכה‭ "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' " ‬פעמיים‭ ‬תוך‭ ‬ברכה‭ ‬אחת‭, ‬פעם‭ ‬אחת‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬בנביאים‭ ‬ופעם‭ ‬אחת‭ ‬על‭ ‬בחירת‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬ע‭"‬ה‭, ‬הוא‭ ‬רצונם‭ ‬של‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬להדגיש‭ ‬שמשה‭ ‬רבנו‭ ‬הינו‭ ‬ראש‭ ‬לכל‭ ‬הנביאים‭ ‬וגדול‭ ‬מכולם‭, ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬ייחדו‭ ‬לו‭ ‬נוסח‭ ‬ברכה‭ ‬בנפרד‭.‬

הזכרת‭ ‬משה‭ ‬רבינו

יב‭. ‬ מזכירים‭ ‬את‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬באמצע‭ ‬הברכה‭ ‬ולא‭ ‬בתחילתה‭, ‬משום‭ ‬שרצו‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬להבדיל‭ ‬תחילה‭ ‬את‭ ‬נביאי‭ ‬השקר‭ ‬מכל‭ ‬נביאי‭ ‬האמת‭, ‬ורק‭ ‬אחר‭ ‬כך‭ ‬להוסיף‭ ‬ברכה‭ ‬מיוחדת‭ ‬לכבוד‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭.‬

עניית‭ ‬אמן‭ ‬באמצע‭ ‬ברכה

יג‭. ‬ אין‭ ‬הציבור‭ ‬עונה‭ "‬אמן‭" ‬אחרי‭ ‬המילים‭: "‬הנאמרים‭ ‬באמת‭", ‬למרות‭ ‬שמיד‭ ‬אחריהן‭ ‬אומר‭ ‬המברך‭ ‬שוב‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭'… ". ‬משום‭ ‬שעדיין‭ ‬זו‭ ‬ברכה‭ ‬אחת‭.‬

אמירת‭ "‬אמת‭" ‬באמצע‭ ‬ברכה

יד‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לענות‭ "‬אמת‭" ‬אחרי‭ ‬המילים‭: "‬הנאמרים‭ ‬באמת‭" ‬כדי‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬כל‭ ‬הדעות‭, ‬אך‭ ‬מכל‭ ‬מקום‭ – ‬אין‭ ‬לענות‭ "‬אמן‭".‬

ברכות‭ ‬אחר‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭"‬

טו‭.‬ מברכים‭ ‬ארבע‭ ‬ברכות‭ ‬אחרי‭ ‬ההפטרה‭.‬

ברכה‭ ‬ראשונה‭: "‬צור‭ ‬כל‭ ‬העולמים‭"‬

טז‭. ‬ ברכה‭ ‬ראשונה‭ ‬פותחת‭ ‬ב‭"‬ברוך‭" ‬ומסיימת‭ ‬ב‭"‬ברוך‭", ‬ונוסחה‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭'… ‬צור‭ ‬כל‭ ‬העולמים‭ ‬צדיק‭ ‬בכל‭ ‬הדורות‭ ‬הא‭-‬ל‭ ‬הנאמן‭ ‬האומר‭ ‬ועושה‭, ‬מדבר‭ ‬ומקיים‭, ‬כי‭ ‬כל‭ ‬דבריו‭ ‬אמת‭ ‬וצדק‭. ‬נאמן‭ ‬אתה‭ ‬הוא‭ ‬ה‭' ‬אלוקינו‭ ‬ונאמנים‭ ‬דבריך‭ ‬ודבר‭ ‬אחד‭ ‬מדבריך‭ ‬אחור‭ ‬לא‭ ‬ישוב‭ ‬ריקם‭ ‬כי‭ ‬א‭-‬ל‭ ‬מלך‭ ‬נאמן‭ ‬ורחמן‭ ‬אתה‭, ‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬הא‭-‬ל‭ ‬הנאמן‭ ‬בכל‭ ‬דבריו‭".‬

עניית‭ ‬אמן‭ ‬באמצע‭ ‬ברכה‭ ‬שאחר‭ ‬ההפטרה

יז‭. ‬ אין‭ ‬עונין‭ "‬אמן‭" ‬אחרי‭ ‬המילים‭: "‬אמת‭ ‬וצדק‭". ‬ולפי‭ ‬שיש‭ ‬טועים‭ ‬ועונים‭ ‬שם‭ "‬אמן‭", ‬משום‭ ‬שחושבים‭ ‬שמסתיימת‭ ‬שם‭ ‬הברכה‭, ‬טוב‭ ‬יעשה‭ ‬המפטיר‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬יעשה‭ ‬שם‭ ‬שום‭ ‬הפסק‭ ‬ובכך‭ ‬ידגיש‭ ‬שאין‭ ‬שם‭ ‬סיום‭ ‬הברכה‭.‬

ברכה‭ ‬שניה‭: "‬רחם‭ ‬על‭ ‬ציון‭"‬

יח‭. ‬ ברכה‭ ‬שניה‭ ‬אינה‭ ‬פותחת‭ ‬ב‭"‬ברוך‭", ‬משום‭ ‬שהיא‭ ‬סמוכה‭ ‬לחברתה‭ ‬שפתחה‭ ‬ב‭"‬ברוך‭", ‬אך‭ ‬מסיימת‭ ‬ב‭"‬ברוך‭", ‬ונוסחה‭: "‬רחם‭ ‬על‭ ‬ציון‭ ‬כי‭ ‬היא‭ ‬בית‭ ‬חיינו‭ ‬ולעלובת‭ ‬נפש‭ ‬תושיע‭ ‬במהרה‭ ‬בימינו‭, ‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬משמח‭ ‬ציון‭ ‬בבניה‭".‬

נוסח‭ ‬סיום‭ ‬ברכה

יט‭.‬ מסיימים‭ ‬ברכה‭ ‬זו‭ ‬במילים‭: "‬משמח‭ ‬ציון‭ ‬בבניה‭" ‬כדעת‭ ‬הראב‭"‬ד‭, ‬ולא‭ ‬כדעת‭ ‬הרמב‭"‬ם‭ ‬שכתב‭ ‬לסיים‭ ‬במילים‭: "‬בונה‭ ‬ירושלים‭".‬

ברכה‭ ‬ג‭': "‬שמחנו‭ ‬ה‭' ‬אלוקינו‭"‬

כ‭.‬ ברכה‭ ‬שלישית‭ ‬אינה‭ ‬פותחת‭ ‬ב‭"‬ברוך‭", ‬משום‭ ‬שהיא‭ ‬סמוכה‭ ‬לברכה‭ ‬השנייה‭ ‬הסמוכה‭ ‬לברכה‭ ‬ראשונה‭ ‬שפתחה‭ ‬ב‭"‬ברוך‭" ‬ומסיימת‭ ‬ב‭"‬ברוך‭", ‬ונוסחה‭: "‬שמחנו‭ ‬ה‭' ‬אלוקינו‭ ‬באליהו‭ ‬הנביא‭ ‬עבדך‭ ‬ובמלכות‭ ‬בית‭ ‬דוד‭ ‬משיחך‭ ‬במהרה‭ ‬יבוא‭ ‬ויגל‭ ‬ליבנו‭ ‬על‭ ‬כסאו‭ ‬לא‭ ‬ישב‭ ‬זר‭ ‬ולא‭ ‬ינחלו‭ ‬עוד‭ ‬אחרים‭ ‬את‭ ‬כבודו‭ ‬כי‭ ‬בשם‭ ‬קדשך‭ ‬נשבעת‭ ‬לו‭ ‬שלא‭ ‬יכבה‭ ‬נרו‭ ‬לעולם‭ ‬ועד‭, ‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬מגן‭ ‬דוד‭".‬

ברכה‭ ‬ד‭': "‬על‭ ‬התורה‭ ‬ועל‭ ‬העבודה‭"‬

כא‭. ‬ ברכה‭ ‬רביעית‭ ‬אינה‭ ‬פותחת‭ ‬ב‭"‬ברוך‭", ‬משום‭ ‬שסמוכה‭ ‬לברכה‭ ‬שלישית‭ ‬הסמוכה‭ ‬לשנייה‭ ‬הסמוכה‭ ‬לראשונה‭ ‬שפתחה‭ ‬ב‭"‬ברוך‭" ‬ונוסחה‭: "‬על‭ ‬התורה‭ ‬ועל‭ ‬העבודה‭ ‬ועל‭ ‬הנביאים‭ ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬הזה‭ ‬שנתת‭ ‬לנו‭ ‬ה‭' ‬אלוקינו‭ ‬לקדושה‭ ‬ולמנוחה‭ ‬לכבוד‭ ‬ולתפארת‭, ‬על‭ ‬הכל‭ ‬ה‭' ‬אלוקינו‭ ‬אנחנו‭ ‬מודים‭ ‬לך‭ ‬ומברכים‭ ‬אותך‭ ‬יתברך‭ ‬שמך‭ ‬בפי‭ ‬כל‭ ‬חי‭ ‬תמיד‭ ‬לעולם‭ ‬ועד‭, ‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬מקדש‭ ‬השבת‭".‬

ברכה‭ ‬רביעית‭ ‬בימים‭ ‬מיוחדים

כב‭. ‬ מזכירים‭ ‬ימים‭ ‬טובים‭ ‬וימים‭ ‬מיוחדים‭ ‬בברכה‭ ‬רביעית‭, ‬כדלהלן‭:‬

יום‭ ‬טוב‭ – ‬ביום‭ ‬טוב‭ ‬מזכיר‭ ‬בנוסח‭ ‬הברכה‭ ‬את‭ ‬אותו‭ ‬החג‭: "‬על‭ ‬התורה‭… ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬חג‭ ‬הסוכות‭/‬שמיני‭ ‬חג‭ ‬עצרת‭/‬מצות‭/‬שבועות‭ ‬הזה‭, ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬טוב‭ ‬מקרא‭ ‬קודש‭ ‬הזה‭", ‬וחותם‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬מקדש‭ ‬ישראל‭ ‬והזמנים‭".‬

שבת‭ ‬ויום‭ ‬טוב‭ ‬‮–‬‭ ‬יום‭ ‬טוב‭ ‬שחל‭ ‬בשבת‭ ‬מזכיר‭ ‬בנוסח‭ ‬הברכה‭ ‬שבת‭ ‬וכן‭ ‬אותו‭ ‬החג‭, "‬על‭ ‬התורה‭… ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬הזה‭ ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬חג‭…", ‬וחותם‭, "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬מקדש‭ ‬השבת‭ ‬וישראל‭ ‬והזמנים‭".‬

• כאשר‭ ‬חל‭ ‬יום‭ ‬טוב‭ ‬בשבת‭, ‬מזכירים‭ ‬בחתימת‭ ‬הברכה‭ ‬תחילה‭ ‬את‭ ‬השבת‭, ‬אחריה‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬ורק‭ ‬אחרי‭ ‬ישראל‭ ‬את‭ ‬הזמנים‭, ‬משום‭ ‬שבלא‭ ‬ישראל‭ [‬בית‭ ‬דין‭ ‬שמקדשים‭ ‬את‭ ‬החודשים‭] ‬אין‭ ‬זמנים‭.‬

שבת‭ ‬חול‭ ‬המועד‭ ‬‮–‬‭ ‬מנהגנו‭ ‬לא‭ ‬להזכיר‭ ‬בשבת‭ ‬חול‭ ‬המועד‭ ‬בברכה‭ ‬רביעית‭ ‬את‭ ‬החג‭, ‬לא‭ ‬בשבת‭ ‬חוה‭"‬מ‭ ‬פסח‭ ‬ולא‭ ‬בשבת‭ ‬חוה‭"‬מ‭ ‬סוכות‭, ‬משום‭ ‬שהפטרה‭ ‬זו‭ ‬נקראת‭ ‬בשל‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬ולא‭ ‬בשל‭ ‬חול‭ ‬המועד‭. ‬ומנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬להזכיר‭, ‬ובמקום‭ ‬שנהגו‭ ‬להזכיר‭ ‬את‭ ‬החג‭ ‬בשבת‭ ‬חוה‭"‬מ‭ – ‬ימשיכו‭ ‬במנהגם‭ ‬ולא‭ ‬יעשו‭ ‬מזה‭ ‬מחלוקת‭.‬

ראש‭ ‬השנה‭ ‬‮–‬‭ ‬בראש‭ ‬השנה‭ ‬מזכיר‭ ‬בנוסח‭ ‬הברכה‭ ‬את‭ ‬היום‭: "‬על‭ ‬התורה‭… ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬הזה‭…", ‬וחותם‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬מלך‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬הארץ‭ ‬מקדש‭ ‬ישראל‭ ‬ויום‭ ‬הזיכרון‭".‬

שבת‭ ‬וראש‭ ‬השנה‭ – ‬חל‭ ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬בשבת‭, ‬מזכיר‭ ‬בנוסח‭ ‬הברכה‭ ‬שבת‭ ‬וכן‭ ‬ראש‭ ‬השנה‭: "‬על‭ ‬התורה‭… ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬הזה‭ ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬הזיכרון‭ ‬הזה‭…", ‬וחותם‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬מקדש‭ ‬השבת‭ ‬וישראל‭ ‬ויום‭ ‬הזיכרון‭".‬

יום‭ ‬הכיפורים‭ – ‬ביום‭ ‬הכיפורים‭ ‬מזכיר‭ ‬בנוסח‭ ‬הברכה‭ ‬את‭ ‬היום‭, "‬על‭ ‬התורה‭… ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הזה‭ ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬מקרא‭ ‬קודש‭ ‬הזה‭ ‬שנתת‭ ‬לנו‭ ‬ה‭' ‬אלוקינו‭ ‬למחילה‭ ‬ולסליחה‭ ‬ולכפרה‭ ‬ולמחול‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬עוונותינו‭ ‬על‭ ‬הכל‭… ‬וחותם‭, "‬ודברך‭ ‬מלכנו‭ ‬אמת‭ ‬וקיים‭ ‬לעד‭ ‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬מלך‭ ‬מוחל‭ ‬וסולח‭ ‬לעוונותינו‭ ‬ומעביר‭ ‬אשמותינו‭ ‬בכל‭ ‬שנה‭ ‬ושנה‭ ‬מלך‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬הארץ‭ ‬מקדש‭ ‬ישראל‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭".‬

שבת‭ ‬וים‭ ‬הכיפורים‭ – ‬חל‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬בשבת‭, ‬מזכיר‭ ‬בנוסח‭ ‬הברכה‭: "‬על‭ ‬התורה‭… ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬הזה‭ ‬ועל‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הזה‭… ‬שנתת‭ ‬לנו‭ ‬לקדושה‭ ‬ולמנוחה‭ ‬ולמחילה‭ ‬ולסליחה‭…", ‬וחותם‭: "‬ודברך‭ ‬מלכנו‭… ‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬מלך‭ ‬מוחל‭ ‬וסולח‭….‬מלך‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬הארץ‭ ‬מקדש‭ ‬השבת‭ ‬וישראל‭ ‬ויום‭ ‬הכיפורים‭".‬

חתימת‭ ‬הברכה‭ ‬כחתימה‭ ‬בתפילה

כג‭. ‬ למדנו‭ ‬הרמב‭"‬ם‭ ‬כלל‭ ‬בעניין‭ ‬חתימת‭ ‬ברכה‭ ‬רביעית‭ ‬של‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬בימים‭ ‬מיוחדים‭ ‬והוא‭, ‬שנוסח‭ ‬חתימת‭ ‬ברכה‭ ‬רביעית‭ ‬של‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬כנוסח‭ ‬חתימת‭ ‬ברכה‭ ‬רביעית‭ ‬של‭ ‬תפילת‭ ‬העמידה‭ ‬באותו‭ ‬יום‭.‬

‭"‬אמן‭" ‬על‭ ‬ברכת‭ ‬עצמו

כד‭. ‬ הספרדים‭ ‬נוהגים‭ ‬כדעת‭ ‬השו‭"‬ע‭, ‬שהמברך‭ ‬עונה‭ "‬אמן‭" ‬על‭ ‬ברכת‭ ‬עצמו‭ ‬בסוף‭ ‬ברכה‭ ‬רביעית‭, ‬משום‭ ‬שברכה‭ ‬זו‭ ‬מסיימת‭ ‬את‭ ‬ארבע‭ ‬הברכות‭ ‬שאחרי‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭". ‬האשכנזים‭ ‬נוהגים‭ ‬כדעת‭ ‬הרמ‭"‬א‭, ‬שהמברך‭ ‬אינו‭ ‬עונה‭ "‬אמן‭" ‬אחרי‭ ‬ברכת‭ ‬עצמו‭ ‬בברכה‭ ‬רביעית‭ ‬של‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭".‬

העולה‭ ‬מפטיר‭ ‬קורא‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭"‬

כה‭. ‬ העולה‭ ‬לעליית‭ ‬מפטיר‭, ‬קורא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭, ‬הוא‭ – ‬ולא‭ ‬אחר‭. ‬ולכתחילה‭ ‬לא‭ ‬יקנה‭ ‬עליית‭ ‬מפטיר‭ ‬אדם‭ ‬שאינו‭ ‬יודע‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭".‬

קריאתה‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬אחר

כו‭. ‬ בשעת‭ ‬הדחק‭ [‬כגון‭ ‬כאשר‭ ‬מכרו‭ ‬את‭ ‬המפטיר‭ ‬ועלה‭ ‬לקרוא‭ ‬אדם‭ ‬שאינו‭ ‬יודע‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭"], ‬רשאי‭ ‬אחר‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭.‬

קריאת‭ "‬הפטרה‭" ‬ללא‭ ‬ברכות

כז‭. ‬ קוראים‭ "‬הפטרה‭" ‬בברכות‭ ‬אך‭ ‬ורק‭ ‬אחרי‭ ‬קריאה‭ ‬בתורה‭ ‬ובמניין‭ ‬עשרה‭, ‬אבל‭ ‬בלאו‭ ‬הכי‭ – ‬אסור‭ ‬לקרוא‭ "‬הפטרה‭" ‬בברכותיה‭. ‬אמנם‭, ‬בלי‭ ‬ברכה‭ – ‬מותר‭ ‬לקרוא‭ "‬הפטרה‭" ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬קריאה‭ ‬בתורה‭ ‬ומניין‭ ‬עשרה‭.‬

ברכת‭ ‬ההפטרה‭ ‬כשס‭"‬ת‭ ‬פסול

כח‭. ‬ נמצא‭ ‬פסול‭ ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬ואין‭ ‬להם‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ ‬כשר‭ ‬לקרוא‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬יתרת‭ ‬הפרשה‭ – ‬קוראים‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬ללא‭ ‬ברכות‭.‬

ברכות‭ ‬הפטרה‭ ‬כשעלו‭ ‬כל‭ ‬העולים

כט‭.‬ גם‭ ‬כאשר‭ ‬נמצא‭ ‬פסול‭ ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬אחרי‭ ‬שקראו‭ ‬כל‭ ‬הקוראים‭ ‬כולם‭ – ‬קוראים‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬ללא‭ ‬ברכות‭.‬

ציבור‭ ‬השומע‭ ‬קריאת‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭"‬

ל‭.‬ בכתבי‭ ‬רבנו‭ ‬האר‭"‬י‭ ‬ז‭"‬ל‭ ‬כתוב‭ ‬שצריך‭ ‬הציבור‭ ‬לשמוע‭ ‬את‭ ‬ברכות‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬מן‭ ‬הקורא‭, ‬אך‭ ‬צריך‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬בעצמו‭.‬

קריאת‭ ‬הציבור‭ ‬עם‭ ‬המפטיר

לא‭. ‬ ראוי‭ ‬שציבור‭ ‬שקורא‭ ‬את‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬יקראו‭ ‬בלחש‭, ‬כדי‭ ‬שאדם‭ ‬שאינו‭ ‬בקי‭ ‬יוכל‭ ‬לשומעה‭ ‬מן‭ ‬הקורא‭. ‬אמנם‭, ‬במקום‭ ‬שכל‭ ‬הציבור‭ ‬בקיאים‭ ‬בקריאת‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭"‬‭ – ‬יקראו‭ ‬את‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬עם‭ ‬הקורא‭ ‬בקול‭, ‬והקורא‭ ‬יקרא‭ ‬בקול‭ ‬רם‭ ‬את‭ ‬הפסוקים‭ ‬האחרונים‭ ‬ואת‭ ‬הברכות‭.‬

קריאה‭ ‬מתוך‭ ‬ספרי‭ ‬הנביאים

לב‭.‬ נחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬חיוב‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬מתוך‭ ‬מגילת‭ ‬קלף‭ ‬או‭ ‬לא‭. ‬הנוהגים‭ ‬כמנהג‭ ‬הגאון‭ ‬מוילנא‭ – ‬צריכים‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬מתוך‭ ‬ספרי‭ ‬נביאים‭ ‬הכתובים‭ ‬על‭ ‬קלף‭ ‬בספרים‭ ‬נפרדים‭. ‬הנוהגים‭ ‬כדעת‭ ‬המגן‭ ‬אברהם‭ – ‬יכולים‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬מתוך‭ ‬תנ‭"‬ך‭ ‬שלם‭ ‬ואפילו‭ ‬הוא‭ ‬מודפס‭. ‬כיום‭, ‬למעשה‭ ‬יכולים‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ה‭"‬הפטרה‭" ‬מתוך‭ "‬ספר‭ ‬הפטרות‭" ‬או‭ ‬מתוך‭ ‬החומש‭ ‬ויוצאים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בזה‭.‬

גודל‭ ‬ספר‭ ‬ההפטרות

לג‭.‬ צריכים‭ ‬להזהר‭ ‬שלא‭ ‬לקנות‭ ‬ספר‭ ‬הפטרות‭ ‬גדול‭, ‬שלא‭ ‬ייראה‭ ‬כמו‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭, ‬אלא‭ ‬שיהיה‭ ‬קטן‭.‬

דילוג לתוכן