בשמים‭ ‬של‭ ‬ע‭"‬ז

נז‭. ‬ ‭"‬בשמים‭ ‬של‭ ‬מסיבה‭ ‬של‭ ‬עכו‭"‬ם‭ – ‬אין‭ ‬מברכין‭ ‬עליהם‭, ‬שסתם‭ ‬מסיבת‭ ‬עכו‭"‬ם‭ ‬לעכו‭"‬ם‭". ‬הנוצרים‭ ‬מניחים‭ ‬זרי‭ ‬פרחים‭ ‬על‭ ‬המתים‭, ‬וזה‭ ‬נקרא‭ ‬בשמים‭ ‬של‭ ‬עכו‭"‬ם‭-‬ע‭"‬ז‭, ‬שאין‭ ‬מברכין‭ ‬עליהם‭.‬

ערלה

נח‭. ‬ נחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬אם‭ ‬מותר‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬על‭ ‬עצי‭ ‬בשמים‭ ‬בתוך‭ ‬שלוש‭ ‬שנים‭ ‬לנטיעתם‭. ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שחל‭ ‬עליהם‭ ‬דין‭ "‬ערלה‭" ‬ואין‭ ‬להריח‭ ‬בהם‭, ‬וכ‭"‬ש‭ ‬שאין‭ ‬להבדיל‭ ‬עליהם‭, ‬וי‭"‬א‭ ‬שאין‭ ‬דין‭ "‬ערלה‭" ‬אלא‭ ‬בעצי‭ ‬מאכל‭. ‬להלכה‭ – ‬מחמירים‭ ‬לא‭ ‬להריח‭ ‬בעצי‭ ‬בשמים‭ ‬תוך‭ ‬שלוש‭ ‬שנים‭ ‬ראשונות‭.‬

דבר‭ ‬אסור‭ ‬באכילה

נט‭. ‬ מותר‭ ‬להריח‭ ‬דברים‭ ‬האסורים‭ ‬באכילה‭, ‬כגון‭: ‬בשמים‭ ‬המופקים‭ ‬מבעלי‭ ‬חיים‭ ‬טמאים‭ ‬וכדומה‭, ‬וברכתם‭: "‬בורא‭ ‬מיני‭ ‬בשמים‭".‬

אינו‭ ‬מריח

ס‭.‬ מי‭ ‬שחוש‭ ‬הריח‭ ‬שלו‭ ‬נפגע‭ ‬ואינו‭ ‬יכול‭ ‬להריח‭ "‬בשמים‭", ‬וכן‭ ‬אדם‭ ‬שהוא‭ ‬מצונן‭ ‬ומחמת‭ ‬הליחה‭ ‬אינו‭ ‬מריח‭, ‬והוא‭ ‬מבדיל‭ ‬להוציא‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ – ‬לא‭ ‬יברך‭ ‬על‭ ‬ה‭"‬בשמים‭". ‬אמנם‭, ‬אם‭ ‬יש‭ ‬שם‭ ‬אחרים‭ ‬שיודעים‭ ‬לברך‭ – ‬יברכו‭ ‬הם‭ ‬והוא‭ ‬יענה‭ "‬אמן‭" ‬ויריח‭ ‬גם‭ ‬הוא‭ ‬עמהם‭, ‬למרות‭ ‬שחוש‭ ‬הריח‭ ‬שלו‭ ‬נפגע‭, ‬שאפשר‭ ‬שהנשמה‭ ‬שלו‭ ‬נהנית‭.‬

אינו‭ ‬מריח‭ ‬ואינם‭ ‬יודעים‭ ‬לברך

סא‭. ‬ המבדיל‭ ‬שאינו‭ ‬יכול‭ ‬עכשיו‭ ‬להריח‭. ‬יכול‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬הבשמים‭ ‬מתי‭ ‬שמוציא‭ ‬אחרים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ [‬קטנים‭], ‬והוא‭ ‬שאינם‭ ‬יודעים‭ ‬לברך‭.‬

מסופק‭ ‬אם‭ ‬מריח

סב‭. ‬ המסופק‭ ‬אם‭ ‬יצליח‭ ‬להריח‭ ‬את‭ ‬הבשמים‭ – ‬ינסה‭ ‬להריח‭ ‬מעט‭ ‬לפני‭ ‬שמברך‭, ‬אם‭ ‬חש‭ ‬בריח‭ ‬הבשמים‭ – ‬יברך‭ ‬ואם‭ ‬לאו‭ – ‬לא‭ ‬יברך‭. ‬ואין‭ ‬לחוש‭ ‬בזה‭ ‬לנהנה‭ ‬מן‭ ‬העוה‭"‬ז‭ ‬בלא‭ ‬ברכה‭.‬

אינו‭ ‬נהנה‭ ‬מן‭ ‬הבשמים

סג‭. ‬ אדם‭ ‬שמריח‭ ‬את‭ ‬ריח‭ ‬הבשמים‭ ‬אך‭ ‬אין‭ ‬ריח‭ ‬זה‭ ‬ערב‭ ‬לו‭ – ‬לא‭ ‬יברך‭ ‬על‭ ‬בשמים‭ ‬אלו‭.‬

אבל‭ ‬תוך‭ ‬שבעה

סד‭. ‬ לפי‭ ‬מנהג‭ ‬הספרדים‭ – ‬אבל‭ ‬תוך‭ ‬שבעת‭ ‬ימי‭ ‬האבל‭ ‬מבדיל‭ ‬כרגיל‭ [‬בלי‭ ‬פסוקי‭ ‬השמחה‭], ‬ואומר‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬ברכות‭ ‬ה‭"‬הבדלה‭", ‬ובכלל‭ ‬זה‭ ‬ברכת‭ ‬הבשמים‭. ‬אמנם‭, ‬למנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬אבל‭ ‬תוך‭ ‬שבעה‭ ‬לא‭ ‬מברך‭ ‬ברכת‭ ‬הבשמים‭, ‬וכל‭ ‬אחד‭ ‬ינהג‭ ‬לפי‭ ‬מנהגו‭.‬

הכנסת‭ ‬בשמים‭ ‬לבית‭ ‬האבל

סה‭. ‬ גם‭ ‬למנהג‭ ‬הספרדים‭, ‬שאבלים‭ ‬נוהגים‭ ‬להניח‭ ‬בשמים‭ ‬לעילוי‭ ‬נשמת‭ ‬הנפטר‭, ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬הבשמים‭ ‬לבית‭ ‬האבל‭, ‬אלא‭ ‬להניח‭ ‬אותם‭ ‬בכניסה‭ ‬לבית‭ ‬האבל‭ ‬כדי‭ ‬שיברכו‭ ‬שם‭ ‬ולא‭ ‬בתוך‭ ‬הבית‭.‬

סוגי‭ ‬הבשמים‭ ‬ב‭"‬הבדלה‭"‬

סו‭. ‬ הדס‭ – ‬נהגו‭ ‬להשתדל‭ ‬לברך‭ ‬ב‭"‬הבדלה‭" ‬את‭ ‬ברכת‭ ‬הבשמים‭ ‬על‭ ‬צמח‭ ‬ה‭"‬הדס‭", ‬וכמה‭ ‬טעמים‭ ‬לדבר‭:‬

  • משום‭ ‬שנאמר‭: "‬ותחת‭ ‬הסרפד‭ ‬יעלה‭ ‬הדס‭", ‬ובסמוך‭ ‬מדבר‭ ‬על‭ ‬שמירת‭ ‬השבת‭: "‬כל‭ ‬שומר‭ ‬שבת‭" ‬וכו‭'.‬
  • כל‭ ‬הבשמים‭ ‬ריחם‭ ‬עולה‭ ‬מיד‭ ‬ונהנה‭ ‬מהם‭ ‬לפני‭ ‬שמספיק‭ ‬לברך‭ ‬עליהם‭, ‬אבל‭ ‬ריח‭ ‬ההדס‭ ‬אינו‭ ‬עולה‭ ‬עד‭ ‬שממשמשים‭ ‬בו‭.‬

הדס‭ ‬משולש

סז‭. ‬ נהגו‭ ‬לקחת‭ ‬את‭ ‬ההדס‭ ‬מארבעת‭ ‬המינים‭ ‬אחרי‭ ‬סוכות‭ ‬ולברך‭ ‬עליו‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬כל‭ ‬היכא‭ ‬דאפשר‭.‬

דילוג לתוכן