בטלו‭ ‬קריאה‭ ‬בתורה

בטלו‭ ‬קריאתה‭ ‬בשבת‭ ‬שחרית

מא‭. ‬ לא‭ ‬קראו‭ ‬בתורה‭ ‬בשבת‭ ‬שחרית‭ ‬עד‭ ‬חצות‭ – ‬על‭ ‬פי‭ ‬הסוד‭ ‬אין‭ ‬משלימים‭ ‬קריאתה‭ ‬ב‭"‬מנחה‭", ‬משום‭ ‬שאין‭ ‬קוראים‭ ‬פרשה‭ ‬שלמה‭ ‬ב‭"‬מנחה‭" ‬ואין‭ ‬עולים‭ ‬שבעה‭ ‬ב‭"‬מנחה‭", ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬ישלימו‭ ‬אותה‭ ‬בשבת‭ ‬שאחריה‭.‬

השלמה‭ ‬בשבת‭ ‬שאחרי

מב‭. ‬ המשלימים‭ ‬בשבת‭ ‬שחרית‭ ‬קריאת‭ ‬שבת‭ ‬שלפניה‭ – ‬יקראו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬פרשת‭ ‬השבת‭ ‬שלפניה‭ ‬בעליית‭ ‬ראשון‭ ‬ויוסיפו‭ ‬שלושה‭ ‬פסוקים‭ ‬מפרשת‭ ‬השבת‭ ‬הזו‭, ‬ושאר‭ ‬עולים‭ – ‬יקראו‭ ‬בפרשת‭ ‬השבת‭ ‬הזו‭.‬

בטלו‭ ‬פרשה‭ ‬בסוף‭ ‬ספר

מג‭. ‬ בטלו‭ ‬קריאת‭ ‬הפרשה‭ ‬האחרונה‭ ‬בספר‭ [‬אחרונה‭ ‬ב‭"‬בראשית‭" ‬‮–‬‭ "‬ויחי‭", ‬אחרונה‭ ‬ב‭"‬שמות‭" ‬‮–‬‭ "‬פקודי‭" ‬וכו‭'] – ‬יקראו‭ ‬בשבת‭ ‬שאחריה‭ ‬את‭ ‬הפרשה‭ ‬שעברה‭ ‬ופרשת‭ ‬חובת‭ ‬היום‭ ‬למרות‭ ‬שהן‭ ‬בשני‭ ‬ספרים‭ ‬שונים‭.‬

השלמת‭ ‬קריאת‭ ‬פרשות‭ ‬מחוברות

מד‭. ‬ בטלו‭ ‬קריאה‭ ‬בשבת‭ ‬שקוראים‭ ‬בה‭ ‬שתי‭ ‬פרשות‭ ‬מחוברות‭, ‬יקראו‭ ‬בשבת‭ ‬שאחריה‭ ‬את‭ ‬שתי‭ ‬הפרשות‭ ‬המחוברות‭ ‬שבטלו‭ ‬בשבת‭ ‬שעברה‭ ‬ויוסיפו‭ ‬שלושה‭ ‬פסוקים‭ ‬מפרשת‭ ‬השבת‭ ‬הזו‭, ‬ושאר‭ ‬העולים‭ – ‬יקראו‭ ‬בפרשת‭ ‬השבת‭ ‬הזו‭.‬

השלמת‭ ‬כמה‭ ‬שבתות

מה‭.‬ בטלו‭ ‬קריאת‭ ‬התורה‭ ‬בכמה‭ ‬שבתות‭ – ‬אין‭ ‬משלימים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬השבתות‭ ‬שביטלו‭ ‬אלא‭ ‬את‭ ‬פרשת‭ ‬השבת‭ ‬האחרונה‭ ‬בלבד‭.‬

קראו‭ ‬פרשה‭ ‬אחרת

מו‭. ‬ טעו‭ ‬וקראו‭ ‬בשבת‭ ‬שחרית‭ ‬פרשת‭ ‬שבת‭ ‬אחרת‭ – ‬משלימים‭ ‬קריאת‭ ‬הפרשה‭ ‬בעליית‭ ‬שבעה‭ ‬עולים‭ ‬בברכה‭, ‬עד‭ ‬חצות‭ ‬היום‭. ‬נודעה‭ ‬טעותם‭ ‬אחר‭ ‬חצות‭ ‬היום‭ – ‬אינם‭ ‬יכולים‭ ‬להשלים‭ ‬קריאתה‭ ‬בשבת‭ ‬זו‭ ‬ומשלימים‭ ‬בשבת‭ ‬הבאה‭, ‬כדין‭ ‬פרשה‭ ‬שנתבטלה‭ ‬קריאתה‭.‬

בטלו‭ ‬קריאתה‭ ‬במנחת‭ ‬שבת

מז‭. ‬ לא‭ ‬קראו‭ ‬בתורה‭ ‬ב‭"‬מנחה‭" ‬של‭ ‬שבת‭ – ‬משלימים‭ ‬קריאתה‭ ‬עד‭ ‬השקיעה‭. ‬לא‭ ‬קראו‭ ‬עד‭ ‬השקיעה‭, ‬אין‭ ‬לה‭ ‬תשלומין‭.‬

בטלו‭ ‬קריאתה‭ ‬בשני‭ ‬וחמישי

מח‭. ‬ לא‭ ‬קראו‭ ‬בתורה‭ ‬בתפילה‭ ‬בשני‭ ‬או‭ ‬בחמישי‭, ‬למנהג‭ ‬הספרדים‭ ‬משלימים‭ ‬עד‭ ‬חצות‭ ‬היום‭ ‬בלבד‭. ‬ולמנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬משלימים‭ ‬באותו‭ ‬יום‭ ‬עד‭ ‬השקיעה‭.‬

השלמת‭ ‬הקריאה‭ ‬למתפלל‭ ‬יחיד

מט‭.‬ אנוס‭ ‬שהתפלל‭ ‬יחיד‭ ‬בביתו‭ – ‬יכול‭ ‬להשלים‭ ‬קריאת‭ ‬התורה‭ ‬במניין‭ ‬אנשים‭ ‬וכאמור‭ ‬לעיל‭, ‬ומכל‭ ‬מקום‭, ‬בין‭ ‬אם‭ ‬משלימים‭ ‬ביחיד‭ ‬ובין‭ ‬בציבור‭ – ‬רצוי‭ ‬שהקריאה‭ ‬תהא‭ ‬לפני‭ ‬סוף‭ ‬זמן‭ ‬תפילה‭ ‬המפורסם‭ ‬בלוחות‭.‬

קראו‭ ‬אחת‭ ‬במקום‭ ‬שתיים

נ‭.‬ היו‭ ‬צריכים‭ ‬לקרוא‭ ‬שתי‭ ‬פרשות‭ ‬מחוברות‭ ‬ובטלו‭ ‬קריאת‭ ‬פרשה‭ ‬אחת‭ ‬מתוך‭ ‬השתיים‭ – ‬יקראו‭ ‬את‭ ‬זו‭ ‬שבטלו‭, ‬עד‭ ‬חצות‭ ‬היום‭. ‬נודעה‭ ‬טעותם‭ ‬אחרי‭ ‬חצות‭ ‬היום‭ – ‬יקראו‭ ‬את‭ ‬זו‭ ‬שהחסירו‭ ‬בשבת‭ ‬שאחריה‭ ‬כדין‭ ‬פרשה‭ ‬שנתבטלה‭ ‬קריאתה‭.‬

נא‭. ‬ בשבת‭ ‬שבה‭ ‬קוראים‭ ‬פרשיות‭ "‬נצבים‭ ‬וילך‭" ‬מחוברים‭, ‬וטעו‭ ‬וקראו‭ ‬את‭ ‬פרשת‭ ‬נצבים‭ ‬לבד‭ – ‬יקפידו‭ ‬לקרוא‭ ‬לעולה‭ ‬הראשון‭ ‬בשבת‭ ‬הבאה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬פרשת‭ ‬וילך‭ ‬ומתחילת‭ ‬האזינו‭ ‬עד‭ "‬זכור‭" ‬ויסיימו‭ ‬כרגיל‭.‬

קראו‭ ‬שתיים‭ ‬במקום‭ ‬אחת

נב‭. ‬ טעו‭ ‬וקראו‭ ‬שתי‭ ‬פרשות‭ "‬מטות‭" ‬ו‭"‬מסעי‭" ‬בשבת‭ ‬אחת‭ ‬והיו‭ ‬אמורים‭ ‬לקרוא‭ "‬מטות‭" ‬בלבד‭ – ‬אין‭ ‬הם‭ ‬צריכים‭ ‬לקרוא‭ ‬שוב‭ "‬מטות‭" ‬לבד‭ ‬בעליית‭ ‬שבעה‭ ‬עולים‭, ‬ובשבת‭ ‬שאחריה‭ ‬יקראו‭ "‬מסעי‭" ‬בלבד‭.‬

שמעו‭ ‬רוב‭ ‬המתפללים‭ ‬במקום‭ ‬אחר

נג‭. ‬ בטלו‭ ‬קריאת‭ ‬הפרשה‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭, ‬אולם‭ ‬רוב‭ ‬המתפללים‭ ‬שמעו‭ ‬קריאתה‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭ – ‬אינם‭ ‬צריכים‭ ‬להשלים‭ ‬קריאתה‭ ‬באותו‭ ‬בית‭ ‬הכנסת‭, ‬משום‭ "‬דבתר‭ ‬רובא‭ ‬אזלינן‭".‬

טעו‭ ‬בקריאת‭ ‬שבת‭ "‬ראש‭ ‬חודש‭"‬

נד‭. ‬ שבת‭ ‬ו‭"‬ראש‭ ‬חודש‭" – ‬קורא‭ ‬ה‭"‬מפטיר‭" ‬קריאת‭ "‬ראש‭ ‬חודש‭" ‬בפרשת‭ "‬פנחס‭" ‬החל‭ ‬מ‭"‬וביום‭ ‬השבת‭". ‬טעו‭ ‬והתחילו‭ ‬לקרוא‭ ‬מ‭"‬ובראשי‭ ‬חודשיכם‭" [‬והשמיטו‭ ‬שני‭ ‬פסוקי‭ "‬וביום‭ ‬השבת‭"] ‬ונזכרו‭ ‬לפני‭ ‬שברך‭ ‬ברכה‭ ‬אחרונה‭ – ‬יקראו‭ ‬שם‭ ‬את‭ ‬שני‭ ‬פסוקי‭ "‬וביום‭ ‬השבת‭", ‬ואחריהם‭ ‬יברך‭ ‬העולה‭ ‬ברכה‭ ‬אחרונה‭. ‬נזכרו‭ ‬אחרי‭ ‬שברך‭ ‬ברכה‭ ‬אחרונה‭ – ‬אין‭ ‬חוזרים‭ ‬לקראם‭.‬

דילוג לתוכן