ברכת הנר במוצאי שבת
א. מספר טעמים נאמרו לברכת "בורא מאורי האש" במוצאי שבת:
- אש נבראה במוצאי שבת – מובא בחז"ל בכמה מקומות שאש נבראה במוצאי שבת. בגמרא מסכת פסחים מובא: "ובמוצאי שבת נתן הקב"ה דעה באדם הראשון, מעין דוגמא של מעלה, והביא שני אבנים וטחנן זו בזו ויצא מהן אור". ובמדרש רבה: "… כיון ששקעה החמה במוצאי שבת, התחיל החשך ממשמש ובא ונתירא אדם הראשון, שנאמר: 'אך חשך ישופני' – אותו שכתוב בו: 'הוא ישופך ראש ואתה תשופנו עקב' בא להזדווג לי. מה עשה הקב"ה? זימן לו שני רעפים והקישן זה לזה, ויצא מהן אור, וברך עליה, הדא הוא דכתיב: 'ולילה אור בעדני'. מה בירך עליה? 'בורא מאורי האש' אתיא כשמואל, דאמר שמואל: מפני מה מברכין על הנר במוצאי שבת? מפני שהיא תחילת ברייתה". א"כ טעם אחד לברכה על הנר במוצש"ק – מפני שתחילת ברייתה של האש היתה במוצש"ק.
- חזרו להשתמש בה – במוצאי השבת הותר השימוש באש, אחרי שמשך כל השבת היה השימוש באש אסור, כפי שמביא המדרש שם: "רב הונא בשם רב ורב אבהו בשם ר' יוחנן אמר: אף מוצאי יום הכיפורים מברכים עליו, מפני ששבת האור כל אותו היום".