בדיקת עירוב העיר
אחריות על בדיקת הערוב
לו. מצוה על כל רב עיר ומועצה דתית למנות אחראים שיבדקו בכל ערב שבת את תקינות ה"עירוב". ואם נמצא "עירוב" לא תקין – מצווה לתקנו מיד, מפני שרבים סומכים על ה"עירוב" ומטלטלים.
תשומת לב התושבים לעירוב
לז. נכון שגם התושבים ישימו לב לתקינות ה"עירוב", ואם יש תקלה – ידווחו לאחראים, כדי שיתקנו את הדרוש תיקון מיד, והעושים כן – תבוא עליהם ברכת טוב.
בדיקת עירוב בסערה
לח. כשיש חשש לסערה – צריכים האחראים על ה"עירוב" לבדוק את ה"עירוב" סמוך לשבת ולוודא שחוטי ה"עירוב" תקינים ואין חשש שיקרעו בסערה. כמו כן, יש לוודא שהעמודים חזקים ויציבים ולא יפלו בסערה. וה"ה שיש לבדוק בשעת מלחמה מחשש שהעירוב ייפגע כתוצאה מנפילת טילים וכדו'.
הודעה שנקרע העירוב
לט. נקרעו חוטי ה"עירוב" או שנפלו עמודי ה"עירוב" ולא ניתן לתקנם לפני השבת חייבים האחראים להודיע לכל בני העיר מיד, כדי שלא יכשלו באיסור הוצאה.
בדיקת בגדים לפני שבת ממוקצה
מ. חייב אדם לבדוק את בגדיו לשבת בערב שבת, כדי שלא יעבור על איסורי שבת, כפי שאומרת הגמרא במסכת שבת: "תניא, חנניא אומר: חייב אדם למשמש בבגדו ערב שבת עם חשיכה. אמר רב יוסף: הלכתא רבתי לשבת", ופירש רש"'י: "דבר גדול יש כאן להפריש מאיסור שבת".
טעם חיוב הבדיקה למעשה
מא. יש אומרים שהחיוב והמצווה לבדוק את הבגדים ולהוציא חפצים מהכיסים בערב שבת, כדי שלא ישארו חפצים בכיסים ובטעות יוציאו חפצים לרשות הרבים ויעברו על איסור הוצאה, ולשיטתם, הסומך על ה"עירוב" – אינו חייב לבדוק את כיסיו במקום שיש "עירוב". אך יש אומרים שמטרת החיוב לבדוק את הבגדים בערב שבת היא גם כדי להציל את האדם מאיסור טלטול של "מוקצה", וכן ההלכה. ועל כן, כאשר יש חשש שיש בכיסים חפצי "מוקצה" [כגון: כסף, טלפון וכדו'] – יש חיוב לבדוק את הכיסים בערב שבת.
בדיקת בגדי שבת
מב. הלובש בשבת בגדים המיוחדים לשבת [שאינם הבגדים שלובש בימי החול] – אינו חייב לבדוק את בגדי השבת, ובלבד שרגיל להיזהר לא להכניס בהם חפצי "מוקצה" גם במוצאי שבת. ועל כן, מעילי חורף שלובשים בין בחול ובין בשבת, וכן בגדי שבת שרגילים ללבוש גם במוצאי שבת – חובה לבדוק בערב שבת.
השוכח בבגדו מוקצה
מג. מי ששכח לבדוק את כיסיו בערב שבת ומצא חפץ "מוקצה" בכיסיו בשבת – יכול לקחת את הבגד למקום מוצנע ולהפוך את הכיס כדי שחפץ ה"מוקצה" יפול החוצה, משום שהבגד אינו נחשב בסיס לדבר האסור.
שכח מוקצה בתיק
מד. שכח לבדוק תיק שמשתמש בו בחול ומצא בתוכו חפץ "מוקצה" בשבת: אם זהו תיק המשמש אך ורק לכסף או לחפצי מוקצה אחרים – הרי אסור לטלטלו בשבת כלל, אולם אם זהו תיק המשמש גם לדברים שאינם "מוקצה" [כגון: אוכל, מטפחת וכו'] – דינו כבגד ויכול לקחתו למקום מוצנע ולהפכו שם כך שיפלו כל החפצים החוצה, ויחזיר את החפצים שאינם "מוקצה" לתיק ולטלטלו.
בדיקת אנשים ונשים
מה. בין איש ובין אשה חייבים להיזהר בבדיקה זו. ועל כן, אשה המשתמשת בתיק אחד לימי החול ולשבת – חייבת לבדקו שמא ימצא בו דבר מוקצה [אודם, כסף וכו'] בשבת.
להניח דבר שאינו מוקצה
מו. טוב להניח ביום חול סוכריה או דבר אחר שאינו "מוקצה" בתיק באופן קבוע, ובזה לייעד את התיק גם לדבר המותר, משום שאם ייעוד התיק הינו רק לכסף וכדו' – הרי הוא מוקצה כמו הכסף אף אם הוא ריק.
בדיקת כל חפץ שיש בו חשש
מז. כשם שצריך למשמש בבגדיו בערב שבת כך נכון למשמש בכל דבר שעלול להיות בו חפץ "מוקצה" [וכל אדם יבדוק כפי הרגליו].