אכילה לתיאבון

אכילה לתיאבון

מיני מזונות ומתיקה

י. כתבו האחרונים שלא נכון עושים הנוהגים לאכול מזונות ומיני מתיקה לאחר הקידוש בביהכ"נ, משום שכאשר יבואו לעיקר הסעודה שהיא בלחם, לא יאכלוהו לתיאבון. ומכל מקום, הרוצה לצאת ידי חובת קידוש בבית הכנסת – יטעם דבר מאכל בבית הכנסת כדי לצאת ידי חובת קידוש במקום סעודה, אך החכם עיניו בראשו ויאכל כזית בלבד.

אכילה המזיקה לו

יא.  מותר לאדם שאכילה מזיקה לו (אפי' כזית) לצום בשבת ולא לאכול מאומה, ולא עוד אלא שצריך לצום ואסור לו לאכול. וכל זאת משום שאכילה זו תגרום לו צער ומצוה להתענג בשבת, כמו שאמר הנביא ישעיה: "וקראת לשבת ענג".

מצטער

יב.  מותר לאדם להקדים או לאחר את סעודתו מעט, כאשר הוא יודע שאכילה באותה העת תגרום לו צער. ומכל מקום, גם במקרה כזה – צריך לאכול את הסעודה בזמנה [ראה להלן סעי' נ"ו לגבי זמן סעודה שניה ובסי' כ"א סעי' ד'-ה' לגבי זמן סעודה שלישית].

 

דילוג לתוכן