אמירה לגוי בער"ש
א. אסור לומר לגוי בערב שבת לעשות מלאכה בשבת עבור ישראל.
תנאי העסקת גוי בער"ש
ב. מותר לתת לגוי לעשות מלאכה עבור יהודי בימות החול, ואפילו ביום שישי, גם כאשר הוא יודע שהגוי יעשה את המלאכה בשבת, בתנאי שמתמלאים מספר תנאים:
- א. נקבע מחיר לעבודה לפני שנתנה לגוי.
- ב. היהודי לא אומר לגוי לעשות את המלאכה בשבת.
- ג. הגוי עושה את המלאכה בביתו ולא אצל היהודי.
- ד. שהחפץ שבו נעשית המלאכה לא ניכר הוא של יהודי [שאם לא כן יחשדו ביהודי ששכר את הגוי לעשות מלאכתו בשבת].
ג. דבר שידוע שהוא של יהודי, אפילו אינו מחובר – אסור לתת לגוי לעבוד בו בשבת בפרהסיה ואפילו בקבלנות. על כן אין ליתן לגוי את רכבו אם רשום עליו שם מוסד או חברה של יהודי. וכן לא יתן אדם את טליתו לכבסו, כיון שניכר מהבגד שהוא של יהודי.
מלאכת גוי בשבת
ד. אסור לתת לגוי מלאכה לעשותה אפילו ביום חול, אם יהיה מוכרח לעשותה בשבת, כגון: כאשר נותנה לו סמוך לשבת וקוצב לו זמן לעשותה עד מוצאי שבת. אמנם, אם לא קוצב לו להשלים את המלאכה עד מוצאי שבת, והיתה המלאכה מוכנה במוצאי שבת – מותר ליהנות ממנה [וראה בהרחבה פרטי דיני גוי בחלק 'שמור'].
משלוח מכתב ע"י גוי
ה. יש להימנע מלשלוח מכתב לחו"ל כשידוע שיימסר לתעודתו ע"י גוי בשבת, אם ניכר במכתב שנשלח ע"י יהודי [כגון שכתוב עליו שנשלח מ"ישראל" או שכתוב עליו שם של יהודי].
השכרת והשאלת כלים לגוי
השכרת כלים לגוי בער"ש
ו. מותר להשכיר לגוי כלים שאין עושים בהם מלאכה האסורה בשבת ואפילו בערב שבת, בתנאי שהגוי מוציאם מבית היהודי לפני שבת.
השכרת כלי מלאכה לשבת
ז. יש אומרים שאסור להשכיר לגוי כלים שעושים בהן מלאכה [כגון מחרישה וכיוצא בזה] בערב שבת, אף על פי שאין אנו מצווים על שביתת כלים, והטעם לכך הוא, שמכיון שמשכיר את הכלים לגוי תמורת תשלום ועושה זאת בערב שבת, נראה הדבר כאילו הגוי הוא שליחו של היהודי לעשות מלאכה בשבת. אבל ביום חמישי – מותר להשכיר לו, מכיון שאינו נראה כשלוחו לעשות מלאכה בשבת. ויש מתירים להשכיר לגוי את כל סוגי הכלים, בין כלים שלא עושים בהם מלאכה ובין כלים שעושים בהם מלאכה בימות השבוע ואפילו בערב שבת, בתנאי שהגוי לוקח את הכלים מבית היהודי לפני שבת, ובשעת הדחק יש להקל כדעה זו.
השאלת כלים לגוי
ח. מותר להשאיל כלים לגוי, אפילו בערב שבת ואפילו כלים שעושים בהם מלאכה, בתנאי שהגוי לוקח אותם מבית היהודי לפני שבת.
חילופי השאלת כלים לגוי
ט. מותר להשאיל כלים לגוי בערב שבת, אפילו אם מתנה עם הגוי שישאיל לו את כליו בתמורה בפעם אחרת, ואין התמורה נחשבת שכירות.
השכרת דירה למחלל שבת
י. אסור להשכיר דירה למחלל שבת אפילו מיום ראשון. המשכיר דירתו למחלל שבת יכתוב בחוזה שמשכיר על דעת שלא יחלל שבת. ואם רואהו מחלל את השבת בביתו – צריך למחות בו.
אירוח יהודי מחלל שבת
יא. אדם שמתארח אצלו בשבת יהודי המחלל שבת – צריך לומר לו שלא יעשה מלאכה בכליו בשבת, ואם רואהו עושה מלאכה בשבת – צריך למחות בו.
שכר שבת ותנאיו
שכר שבת בנפרד/בהבלעה
יב. אסור לקחת "שכר שבת", כלומר דמי שכירות עבור מה שמשכיר לשבת בנפרד. ועל כן, בכל המקרים שמותר להשכיר כלים לגוי [כפי שנתבאר לעיל] ההיתר הוא דווקא כאשר אין היהודי נוטל שכר עבור יום השבת בפני עצמו אלא בהבלעה בתוך שאר ימים, כגון: כשמשכיר לתקופה של חודש או שבוע ואומר בשעת ההשכרה: בעד כל שבוע או חודש תן לי כך וכך.
שכר שבת על כלים
יג. אסור ליטול "שכר שבת" [בפני עצמו], בין עבור שכירות כלים שעושים בהם מלאכה ובין עבור שכירות כלים שלא עושים בהם מלאכה, כגון שכירת יחידת דיור.
השכר אסור ליהודי ולגוי
יד. האיסור לקחת "שכר שבת" בנפרד, הוא בין על שכירות לגוי ובין על שכירות ליהודי.
השכרה לתקופה קצרה
טו. מותר להשכיר לגוי [כפי שנתבאר לעיל] גם לתקופות קצרות מאוד כמו יומיים או שלושה ובתוכם שבת, בתנאי שלא לוקח "שכר שבת" בפני עצמו אלא בהבלעה.
חישוב ימי השכירות
טז. אסור להשכיר לגוי לתקופה כאשר חישוב דמי השכירות נעשה לפי ימים ובתוך ימי ההשכרה יש שבת [כגון כשאומר בשעת ההשכרה: תן לי כך וכך לכל יום]. ואיסור זה נכון גם כאשר משכיר לגוי לתקופה ארוכה [חודש או שנה] והגוי משלם עבור כל התקופה בפעם אחת. והטעם לכך הוא שכאשר מחשב את דמי השכירות לפי ימים נמצא שמשלם עבור שבת בנפרד ולא בהבלעה.
שכירות חדר במלון
יז. טוב שהשוכר חדר במלון לשבת, יכוון שהתשלום הוא עבור ערב שבת ומוצאי שבת, כדי לא לשלם שכר שבת.