"קידרא חייתא"

גדר "קדירא חייתא" טו "קידרא חייתא"- הינו תבשיל שצריך להתבשל זמן רב, כגון: בשר חי שלא בושל כלל, או קטנית שמתבשלת זמן רב, כגון: שעועית יבשה שאינה מבושלת כלל. אמנם, תבשיל שלא נדרש זמן רב לבישולו [כגון: אורז וכדו'] – אינו בכלל "קידרא חייתא" למרות שלא התבשל כלל. מאכל שאינו מבושל כלל טז מותר להשהות […]

תבשיל שמבושל כמאכל בן דרוסאי

גדר מאכל בן דרוסאי ג מאכל בן דרוסאי הנו מאכל שנאכל ע"י הדחק. יש אומרים שהוא שליש בישול, ויש אומרים שהוא חצי בישול. תבשיל מבושל כמאב"ד ד לנוהגים כדעת מרן השולחן ערוך – אסור להשהות מערב שבת תבשיל המבושל כמאכל בן דרוסאי על כירה שאינה גרופה וקטומה. לבני אשכנז הנוהגים כרמ"א – מותר להשהות תבשיל […]

שהייה בערב שבת

מחלוקת חכמים וחנניה בגמרא מסכת שבת נחלקו חכמים וחנניה בדין שהיית מאכלים על גבי כירה בערב שבת. לדעת חנניה: מותר להשהות תבשיל על גבי כירה מערב שבת גם אם המאכל מבושל רק כמאכל בן דרוסאי. וטעמו הוא: כיון שכבר נתבשל כשיעור מאכל בן דרוסאי אין חשש שיחתה. לדעת חכמים: אסור להשהות תבשיל על כירה מערב […]

סדר סעודה רביעית

הדלקת נר יג. יש נוהגים להדליק נר בסעודה רביעית לכבוד המלך משיח בן דוד. אתקינו סעודתא יד. לפני נטילת ידים יאמר: "אתקינו סעודתא דמהימנותא, דא היא סעודתא רביעאה דדוד מלכא משיחא". אמירת "לשם יחוד" טו. בסעודה רביעית יכוון להמשיך אור קדושת שבת לכל הסעודות שבימי החול, ועל כן טוב לומר גם "לשם ייחוד" לפני הסעודה. […]

הבדלה במוצאי‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים

אכילה‭ ‬לפני‭ ‬הבדלה לא‭. ‬ אסור‭ ‬לאכול‭ ‬במוצאי‭ ‬יום‭ ‬כיפור‭ ‬לפני‭ ‬שמבדילים‭.‬ ברכת‭ ‬הבשמים לב‭. ‬ מבדילים‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬בלי‭ ‬בשמים‭, ‬כי‭ ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להפיג‭ ‬צערה‭ ‬של‭ "‬נשמה‭ ‬יתירה‭" ‬שעוזבת‭ ‬במוצאי‭ ‬שבתות‭, ‬כיון‭ ‬שאין‭ ‬נשמה‭ ‬יתירה‭ ‬ביום‭ ‬כיפור‭ ‬מפני‭ ‬התענית‭. ‬ולכן‭ ‬אפילו‭ ‬במוצאי‭ ‬כיפור‭ ‬שחל‭ ‬בשבת‭ – ‬אין‭ ‬מברכים‭ ‬על‭ ‬הבשמים‭. ‬וכתב‭ ‬בעל‭ ‬הבא‭"‬ח‭ ‬שלאחר‭ […]

ראש‭ ‬השנה‭ ‬שחל‭ ‬בשבת

הבדלה‭ ‬בקידוש ל‭.‬ כאשר‭ ‬יום‭ ‬ראשון‭ ‬של‭ ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬חל‭ ‬בשבת‭ – ‬יש‭ ‬להכין‭ ‬מערב‭ ‬שבת‭ ‬נר‭ ‬שדולק‭ ‬יותר‭ ‬מעשרים‭ ‬וארבע‭ ‬שעות‭, ‬כדי‭ ‬שבמוצאי‭ ‬שבת‭ ‬יוכל‭ ‬להעביר‭ ‬אש‭ ‬מנר‭ ‬זה‭ ‬ולהדליק‭ ‬את‭ ‬נרות‭ ‬השבת‭ ‬ואת‭ ‬נר‭ ‬ההבדלה‭. ‬ואם‭ ‬התפלל‭ ‬ואמר‭ "‬ותודיענו‭" – ‬רשאי‭ ‬הוא‭ ‬להעביר‭ ‬אש‭. ‬אבל‭ ‬אשה‭ ‬שלא‭ ‬אמרה‭ "‬ותודיענו‭" – ‬אינה‭ ‬רשאית‭ ‬להדליק‭ […]

סעודה‭ ‬רביעית – כללי

מצווה‭ ‬בסעודה‭ ‬רביעית א‭. ‬ מצווה‭ ‬גדולה‭ ‬לסעוד‭ "‬סעודה‭ ‬רביעית‭" ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬אינו‭ ‬רעב‭, ‬כפי‭ ‬שכתב‭ ‬השולחן‭ ‬ערוך‭: "‬לעולם‭ ‬יסדר‭ ‬אדם‭ ‬שלחנו‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬כדי‭ ‬ללוות‭ ‬את‭ ‬השבת‭, ‬אפילו‭ ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬אלא‭ ‬לכזית‭".‬ החייבים‭ ‬בה ב‭. ‬ בסעודה‭ ‬רביעית‭ ‬חייבים‭ ‬גברים‭ ‬ונשים‭ ‬והטעם‭ ‬שגם‭ ‬נשים‭ ‬חייבות‭ ‬הוא‭, ‬כיון‭ ‬שאיבר‭ ‬נוסכוי‭, ‬שממנו‭ ‬קמים‭ ‬בתחית‭ […]

הבדלה‭ ‬בתשעת‭ ‬הימים (ט׳ באב)

הבדלה‭ ‬בתשעת‭ ‬הימים יד‭. ‬ בהבדלה‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬בתשעת‭ ‬הימים‭ ‬שבין‭ ‬ראש‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬לט‭' ‬באב‭, ‬נהגו‭ ‬הספרדים‭ ‬שהמבדיל‭ ‬שותה‭ ‬בעצמו‭ ‬את‭ ‬יין‭ ‬ההבדלה‭, ‬והאשכנזים‭ ‬נהגו‭ ‬לתת‭ ‬לקטן‭ ‬לשתות‭ ‬את‭ ‬היין‭, ‬וכאשר‭ ‬אין‭ ‬שם‭ ‬קטן‭ – ‬שותה‭ ‬המבדיל‭ ‬בעצמו‭.‬ הבדלה‭ ‬במוצאי‭ ‬השבת טו‭. ‬ נחלקו‭ ‬הדעות‭ ‬כיצד‭ ‬יש‭ ‬להבדיל‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬שהוא‭ ‬ליל‭ ‬ט‭' ‬באב‭. […]

הבדלה‭ ‬בפורים

הבדלה‭ ‬בליל‭ ‬פורים‭ ‬שחל‭ ‬במוצ‭"‬ש יג‭. ‬ חל‭ ‬פורים‭ ‬דפרזים‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ – ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬להבדיל‭ ‬לפני‭ ‬קריאת‭ ‬המגילה‭, ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬להבדיל‭ ‬אחריה‭. ‬כמו‭"‬כ‭ ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ "‬בורא‭ ‬מאורי‭ ‬האש‭" ‬לפני‭ ‬קריאת‭ ‬המגילה‭ ‬וברכת‭ "‬בורא‭ ‬פרי‭ ‬הגפן‭" ‬אחרי‭ ‬קריאתה‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭ ‬אנו‭ ‬פוסקים‭ ‬שיש‭ ‬לברך‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬ברכות‭ ‬ההבדלה‭ ‬אחרי‭ ‬קריאת‭ ‬המגילה‭, ‬משום‭ ‬שפעמים‭ […]

דילוג לתוכן