חפש במאגר השו''ת

הנהגת בעל החלום

- זהו המיקום שלך.
דברי מרדכי,  וישב, עמ' של"ב

מי שישן בלילה וחלם חלום שאינו טוב והוא חושש מהחלום, כיצד ינהג?

תשובה

מי שחלם חלום בלילה ונפשו עגומה עליו, יאמר בשעת ברכת כהנים:

"חֶלְמָא טָבָא חֲזָאי. חֶלְמָא טָבָא חֲזָאי. חֶלְמָא טָבָא חֲזָאי. חֶלְמָא טָבָא חֲזֵינָא. חֶלְמָא טָבָא חֲזֵינָא. חֶלְמָא טָבָא חֲזֵינָא. חֶלְמָא דִידִי טָבָא הוּא וטָבָא לֶהֱוֵי. רַחֲמָנָא לִשְׁויֵהּ לטָב. שׁבַע זִמְנִין יִגְזרוּן עָלֵיהּ מִן שׁמַיָּא דִּי יֶהֱוֵי טָבָא. טָבָא הוּא וטָבָא לֶהֱוֵי:" (תרגום: חלום טוב ראיתי, חלום טוב ראיתי, חלום טוב ראיתי, חלום טוב ראינו, חלום טוב ראינו, חלום טוב ראינו, חלומי טוב הוא וטוב יהיה. שבע פעמים יגזרו עליו מהשמים שיהיה טוב,  טוב הוא וטוב יהיה).

וחוזרים על נוסח זה ג' פעמים (עוי"ח, תצוה, ב').

ויש אומרים את הנוסח המובא בסידורים:

"רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲנִי שֶׁלָּךְ וַחֲלוֹמוֹתַי שֶׁלָּךְ, חֲלוֹם חָלַמְתִּי וְאֵינִי יוֹדֵעַ מַה הוּא. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהׂוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁיִּהְיוּ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה, בֵּין שֶׁחָלַמְתִּי עַל עַצְמִי וּבֵין שֶׁחָלַמְתִּי עַל אֲחֵרִים, וּבֵין שֶׁחָלְמוּ אֲחֵרִים עָלַי, אִם טוֹבִים הֵם חַזְּקֵם וְאַמְּצֵם, וְיִתְקַיְּמוּ בִי וּבָהֶם כַּחֲלוֹמוֹתָיו שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק, וְאִם צְרִיכִים רְפוּאָה רְפָאֵם כְּחִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה מֵחָלְיוֹ, וּכְמִרְיָם הַנְּבִיאָה מִצָּרַעְתָּהּ, וּכְנַעֲמָן מִצָּרַעְתּוֹ, וּכְמֵי מָרָה עַל יְדֵי משֶׁה רַבֵּנוּ, וּכְמֵי יְרִחוֹ עַל יְדֵי אֱלִישָׁע. וּכְשֵׁם שֶׁהָפַכְתָּ אֶת קִלְלַת בִּלְעָם הָרָשָׁע מִקְּלָלָה לִבְרָכָה כֵּן תַּהֲפוֹךְ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה וְתִשְׁמְרֵנִי וּתְחָנֵּנִי וְתִרְצֵּנִי. אָמֵן:" (שו"ע ק"ל, כה"ח שם סק"א בשם שער הכוונות).

וישתדל לסיים בקשה זו יחד עם סיום ברכת הכהנים, כך שכשעונים הציבור "אמן" על ברכת הכהנים יהיה זה גם על בקשה זו (עוי"ח תצוה, ב).

ואע"פ שבד"כ לא מפסיקים באמצע ברכת כהנים – כאן זה שונה כיון שהאדם חושש, יתכן שיש בחלום ענין של סכנה (תוספות סוטה ט' ע"א ד"ה "כל האומרם").

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן עניינים
דילוג לתוכן